Utusan Borneo (Sabah)

Bantu pesakit distrofi otot Duchenne

Coalition Duchenne giat laksana program amal

-

Walaupun fizikal tidak mengizinka­n, namun mereka juga punya impian dan cita-cita.

Demikian kata pengasas Coalition Duchenne, Catherine Jayasuriya, yang merujuk kepada penghidap penyakit distrofi otot Duchenne.

Jelas beliau, Coalition Duchenne merupakan sebuah pertubuhan global yang giat melaksanak­an usaha meningkatk­an kesedaran awam mengenai penyakit itu melalui aktiviti pembiayaan dan penyelidik­an berkaitan penyakit berkenaan.

Menurutnya, distrofi otot Duchenne adalah sejenis penyakit genetik otot yang menyerang kanak-kanak lelaki yang boleh dikesan sejak bayi lagi.

Catherine juga mempunyai anak lelaki berumur 24 tahun penghidap penyakit itu dan ia menjadi penyebab beliau untuk giat melaksanak­an pelbagai bantuan kepada mereka yang turut mengalami keadaan sedemikian.

Sehubungan itu, usahanya itu diteruskan dengan pelancaran Duchenne Tanpa Sempadan yang kini telah menjangkau seramai 13 kanak-kanak lelaki di Sabah yang dikesan menghidap penyakit berkenaan.

“Misi kami adalah untuk melebarkan jangkauan program Duchenne Tanpa Sempadan dengan mengedarka­n alat bantuan pernafasan iaitu beg Ambu atau ‘Artificial Manual Breathing Unit’ dan mesin bipap kepada penghidap Duchenne di kawasan pedalaman yang melibatkan seluruh dunia.

“Selain itu, untuk memberi harapan kepada mereka dengan usaha kami melalui penyelidik­an perubatan dan perawatan penyakit ini,” tambahnya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaik­an ucapan di Program Pelepasan Ekspedisi Amal Mendaki Gunung Kinabalu Coalition Duchenne kali ke-7 di Kota Kinabalu petang Sabtu.

Sementara itu, bagi Azmi Calvin George, 19, yang menghidap penyakit itu ketika berumur 10 tahun, turut menyimpan impian seperti anak-anak normal lain.

Impian Azmi adalah ingin menaiki kapal terbang ke Kuala Lumpur untuk bergambar di Menara Berkembar Kuala Lumpur (KLCC).

Namun, keadaan fizikalnya yang kini hanya bergantung pada kerusi roda untuk bergerak tidak mengizinka­nnya untuk bersekolah.

Ibunya, Junainah Amat, 40, dari Tuaran berkata anaknya tidak ke sekolah disebabkan keadaannya yang tidak mengizinka­n dengan persekitar­an di sekolah.

Katanya, dahulu Azmi bersekolah di Sekolah Kebangsaan Tebobon, Manggatal namun pernah terjadi peristiwa apabila anaknya terjatuh dan cedera di sekolah akibat fizikalnya yang lemah, yang akhirnya tidak mengizinka­nnya untuk bersekolah.

Bantuan daripada Coalition Duchenne sememangny­a meringanka­n sedikit sebanyak beban keluargany­a untuk mengurus Azmi.

“Bukan mudah untuk mengurus Azmi kerana keadaan fizikalnya yang perlu diangkat selain perlu penjagaan rapi.

“Lebih-lebih lagi, Azmi perlu berjumpa dengan doktor setiap dua bulan dan kadang-kadang setiap bulan untuk menerima rawatan.

“Namun dorongan dan sokongan daripada Catherine dan pakar Neurologi Pediatrik Hospital Wanita dan Kanak-kanak Likas, Dr Heng Hock Sin serta pihakpihak terlibat telah memberi semangat yang kuat kepada saya dan keluarga untuk melalui cabaran ini.

“Melalui pertubuhan seperti ini, sekurangku­rangnya saya kurang tekanan kerana ada sokongan dan dorongan daripada keluarga lain yang juga mengalami keadaan sama seperti anak saya,” katanya ketika ditemui.

Seramai 14 pendaki terlibat menjayakan ekspedisi itu dari dalam dan luar negara yang mempunyai misi serta matlamat yang sama iaitu meningkatk­an kesedaran dunia tentang penyakit distrofi otot Duchenne.

Pelepasan itu disempurna­kan oleh Pengerusi Lembaga Pemegang Amanah Tamantaman Sabah Dato’ Sri Tengku Dr Zainal Adlin.

 ??  ??
 ??  ?? JUNAIRAH (tiga dari kanan) berkata sesuatu kepada Tengku Zainal (kiri) dan Catherine (dua dari kanan).
JUNAIRAH (tiga dari kanan) berkata sesuatu kepada Tengku Zainal (kiri) dan Catherine (dua dari kanan).
 ??  ?? AZMI (tengah) bersama bapanya George Tangilan (kiri) dan ibunya Junairah (kanan).
AZMI (tengah) bersama bapanya George Tangilan (kiri) dan ibunya Junairah (kanan).
 ??  ?? TENGKU Zainal (depan, kiri) memegang bendera sebagai gimik pelepasan.
TENGKU Zainal (depan, kiri) memegang bendera sebagai gimik pelepasan.
 ??  ?? PARA peserta pendakian amal Coalition Duchenne kali ke-7.
PARA peserta pendakian amal Coalition Duchenne kali ke-7.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia