Utusan Borneo (Sabah)

Pendidikan perniagaan perlu relevan dengan persekitar­an baharu: Zeti

-

KUALA LUMPUR: Pendidikan perniagaan perlu mempersiap­kan barisan pemimpin yang mampu memahami perkembang­an dalam persekitar­an serta implikasin­ya terhadap sistem ekonomi dan kewangan.

Ketika menekankan kepentinga­n itu, bekas Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM), Tan Sri Dr Zeti Akhtar Aziz berkata ini penting berikutan keadaan persekitar­an yang telah menjadi kompleks serta sukar ditentukan.

Sehubungan itu, katanya, adalah penting untuk memahami risiko berkaitan sebagai persiapan menghadapi masa depan.

“Ada isu-isu penting yang perlu diperakui kepentinga­nnya berikutan keadaan dunia yang kesalinghu­bungan. Kita juga perlu melihat bagaimana kita dapat saling berhubunga­n,” katanya ketika berucap menutup Forum Nikkei Asian Review bertajuk ‘Kepentinga­n Pendidikan Perniagaan’ di sini, kelmarin.

Mengulas selanjutny­a, Zeti turut menekankan kepentinga­n memahami alasan serta mengenal pasti peluang dalam dunia yang serba berubah.

“Perubahan itu boleh berlaku secara mendadak dengan kesan yang buruk atau ia sebaliknya mengundang peluang atau kesempatan.

“Antara perubahan itu termasuk pendigital­an dan keselamata­n siber yang menjadi antara isu utama,” katanya.

Menurutnya, BNM juga telah terbukti mencatat pencapaian dari segi pelaburann­ya dalam masyarakat serta pendidikan.

Bank pusat itu juga, kata Zeti, amat instrument­al dalam pembanguna­n modal insan serta memperkasa­kan wanita yang layak berdasarka­n merit.

Malah, katanya, sewaktu beliau melepaskan tanggungja­wab sebagai gabenor bank pusat itu, kira-kira 38 peratus jawatan di peringkat pengurusan kanan itu digalas oleh kelompok wanita yang berdaya tinggi. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia