Utusan Borneo (Sabah)

Kejayaan raih 145 emas bawa kegembiraa­n berganda

-

KUALA LUMPUR: Kejayaan atlet Malaysia meraih 145 pingat emas sekali gus menjadi juara keseluruha­n Sukan SEA Kuala Lumpur 2017 (KL2017) membawa kegembiraa­n berlipat ganda buat Malaysia, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Beliau berkata kejayaan itu menggembir­akan negara yang menggalas tugas sebagai tuan rumah KL2017, dan lebih bermakna apabila ia dicatatkan menjelang sambutan Hari Kebangsaan 2017.

“Ini sebenarnya bukan (kejayaan berganda) tapi (kejayaan berlipat ganda )… kemenangan berganda-ganda. (Sebanyak) 145 pingat emas daripada 404 pingat emas dipertandi­ngkan, 35.9 peratus daripada semua pingat emas (menjadi milik Malaysia) menjadikan Sukan SEA Ke-29 yang paling berjaya bagi Malaysia,” katanya ketika berucap pada majlis penutup Sukan SEA dan Ambang Merdeka di Stadium Nasional Bukit Jalil di sini.

Turut hadir isteri Perdana Menteri Datin Seri Rosmah Mansor, Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi dan Menteri Belia dan Sukan Khairy Jamaluddin.

Najib berkata apa yang lebih menarik adalah apabila 30 daripada 145 pemenang pingat emas negara terdiri daripada generasi muda yang masih berada di bangku sekolah.

Menzahirka­n ucapan tahniah kepada semua wira dan wirawati negara, Najib berkata pencapaian negara itu perlu menjadi penanda aras bagi atlet untuk meraih kejayaan yang lebih gemilang pada masa akan datang.

“Anda adalah juara kami, wira kami, kebangaan dan inspirasi kami. Sukan SEA telah membawa mood negara yang begitu positif,” katanya. -Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia