Utusan Borneo (Sabah)

Pasang atap laluan pejalan kaki untuk keselamata­n

- Oleh JAINUDIN NASIR

RANAU: Para pengunjung Air Panas Poring Ranau menggesa supaya laluan pejalan kaki sekitar taman itu dipasang atap untuk keselesaan dan keselamata­n orang ramai.

Ramai pengunjung yang ditemui memberitah­u terdapat keperluan memasang atap pada laluan pejalan kaki itu, bermula dari kaunter pembelian tiket masuk menuju ke kawasan Kolam Air Panas yang selama ini menimbulka­n kebimbanga­n orang ramai.

Terutamany­a, ketika cuaca panasdanhu­janturundi­mana, dikhuatiri ada dahan atau ranting kayu patah dan jatuh yang boleh membahayak­an para pengunjung.

“Memasang atap sepanjang laluan pejalan kaki di kawasan taman ini merupakan satu keperluan untuk keselamata­n para pengunjung yang datang dari dalam dan luar negeri,” kata pelatih Jabatan Pembanguna­n Sumber Manusia (JPSM) Papar, Roslen Ajin, 21, bersama rakannya Ignatia Mandamin, 24.

Bagi, Izzat Nejmi Jenal, 22, dari Kota Kinabalu pula mencadangk­an pemasangan atap laluan pejalan kaki itu boleh dilaksanak­an dengan menggunaka­n atap lutsinar supaya boleh melihat panorama kehijauan hutan semulajadi sepanjang laluan itu.

Pelancong dari Manila, Filipina, Ednamae Bonete, 25, turut menyokong cadangan supaya laluan pejalan kaki itu dipasang atap bagi membolehka­n warga emas dan kanak-kanak berteduh ketika cuaca hujan atau panas.

Turut mencadangk­an laluan pejalan kaki itu dipasang atap ialah Mohd Asri Daud, 35, dari Kajang Selangor dan Suheini Jahamin, 32, dari Kg Paka Dua Ranau serta seorang pelancong dari Brunei Darussalam Haji Mohd Sofian.

 ??  ?? IZZAT (kiri) bersama anak-anak buahnya melawat Taman Air Panas Poring.
IZZAT (kiri) bersama anak-anak buahnya melawat Taman Air Panas Poring.
 ??  ?? PENGUNJUNG ke Taman Air Panas Poring memanfaatk­an laluan pejalan kaki di taman itu.
PENGUNJUNG ke Taman Air Panas Poring memanfaatk­an laluan pejalan kaki di taman itu.
 ??  ?? ROSLEN (dua kanan) dan Jofinley (berdiri, tengah) bersama rakan mereka dari JPSM Papar.
ROSLEN (dua kanan) dan Jofinley (berdiri, tengah) bersama rakan mereka dari JPSM Papar.
 ??  ?? MOHD Ari (kiri) bersama keluargany­a dari Kajang Selangor.
MOHD Ari (kiri) bersama keluargany­a dari Kajang Selangor.
 ??  ?? SUHEINI (kanan) bersama rakan sekerjanya.
SUHEINI (kanan) bersama rakan sekerjanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia