Utusan Borneo (Sabah)

Tsang kecam KM Pulau Pinang abai kepentinga­n komuniti Cina

-

KOTA KINABALU: Ketua Pemuda Parti Liberal Demokratik (LDP) Pusat Tsang Hieng Yee mengecam Ketua Menteri Pulau Pinang merangkap Setiausaha Agung Parti Tindakan Demokratik (DAP) Lim Guan Eng kerana mengabaika­n kepentinga­n komuniti Cina dan kekurangan keikhlasan dalam mengendali­kan pemindahan hartanah dari ‘50 Love Lane’ kepada Majlis Rakyat Cina Pulau Pinang (PCCC).

Beliau berkata PCCC telah menuntut pemulangan warisan bangunan selama dua tahun yang lalu dan telah melakukan yang terbaik dalam memenuhi syarat yang ditetapkan oleh kerajaan Pulau Pinang, tetapi permintaan majlis itu masih belum diluluskan.

Katanya perkara itu mencermink­an kekurangan kredibilit­i kerajaan Pulau Pinang kerana pentadbira­n yang diketuai oleh DAP telah berjanji untuk memindahka­n geranituke­padaPCCCde­ngan jumlah nominal RM1.

“Saya berdiri dengan PCCC untuk menentang haknya daripada kerajaan negeri Pulau Pinang,” katanya dan menegaskan bahawa kerajaan Pulau Pinang sentiasa berat sebelah dalam melayani rakyat berlainan kaum.

“Sebagai hanya ketua menteri daripada komuniti Cina di Malaysia, saya tidak faham mengapa Guan Eng tidak bersetuju dengan permintaan PCCC.

“50 Love Lane tidak semestinya milik hartanah negeri. Majlis itu telah melakukan apa sahaja untuk memenuhi kehendak kerajaan negeri, jadi mengapa membuat perkara sukar bagi mereka?”

Tsang berkata persatuan Cina di Pulau Pinang diilayani dengan buruk berbanding peruntukan yang banyak dan tanah yang diberikan kepada persatuan serta badan lain di bawah pentadbira­n Guan Eng.

 ??  ?? TSANG
TSANG

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia