Utusan Borneo (Sabah)

RCKK anjur bengkel Menikmati Buku dengan Kanak-Kanak

-

KOTA KINABALU: Kelab Rotary Pearl Kota Kinabalu ( RCKK) dengan kerjasama Jabatan Pendidikan Negeri Sabah menganjurk­an bengkel bertajuk ‘Menikmati Buku dengan Kanak- Kanak - Petua untuk Guru’ pada Selasa.

Bengkelitu­dibawahpro­jek utama RCKK Pearl REAL (Fokus Luar Bandar-Bahasa Inggeris untuk Semua) telah dihadiri oleh 18 guru Bahasa Inggeris daripada enam sekolah, empat pegawai Bahasa Inggeris daerah dan dua pegawai kanan pendidikan.

Bengkel itu bertujuan membantu dan melengkapk­an para peserta dengan petua mengenai bagaimana mengembang­kan tabiat membaca untuk keseronoka­n kanak-kanak.

Terokai kesenian bercerita dan membaca dengan kuat dan menggunaka­n kemahiran seperti di dalam bilik darjah.

Pelajari cara yang menyeronok­kan untuk menggunaka­n buku untuk merangsang pemikiran dan kreativiti dalam kalangan kanak-kanak.

Terokai cara puisi dan rentak yang dapat meningkatk­an pembelajar­an bahasa kepada pelajar.

Membincang­kanpetuada­n idea untuk mempromosi­kan kesinambun­gan pembelajar­an melalui penglibata­n ibu bapa dan keluarga.

Bengkel itu difasilita­si oleh tiga pakar Bahasa Inggeris yang berpengala­man diketuai oleh Cynthia James selaku pegawai Bahasa Inggeris Daerah Kota Kinabalu. Dia dibantu oleh Tok Fen Fen dan Felicity F Malanggin masing-masing mempunyai 17 dan 12 tahun pengalaman mengajar.

 ??  ?? SEBAHAGIAN peserta menerima sijil daripada penganjur.
SEBAHAGIAN peserta menerima sijil daripada penganjur.
 ??  ?? GAMBAR kenangan para pegawai Jabatan Pendidikan, ahli RCKK Pearl dan peserta.
GAMBAR kenangan para pegawai Jabatan Pendidikan, ahli RCKK Pearl dan peserta.
 ??  ?? CYNTHIA menyampaik­an ceramah dalam majlis itu.
CYNTHIA menyampaik­an ceramah dalam majlis itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia