Utusan Borneo (Sabah)

RM3.083 juta peruntukan disalur kepada sekolah, gereja dan kuil

-

KUDAT: Sebanyak 61 sekolah, gereja dan kuil di Wilayah Pantai Barat Utara Sabah telah menerima peruntukan tahunan kerajaan negeri berjumlah RM3,083,000 di sini barubaru ini.

Menteri Tugas-Tugas Khas merangkap Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Tanjong Kapor, Datuk Teo Chee Kang berkata Kerajaan Negeri menyediaka­n peruntukan kewangan kepada sekolahsek­olah, gereja dan kuil sejak era kerajaan Parti Bersatu Sabah (PBS) walaupun dalam jumlah yang lebih kecil.

Hari ini, katanya, kerajaan Barisan Nasional (BN) menyediaka­n peruntukan untuk menyokong pembanguna­n sekolah, gereja dan kuil di negeri ini dan telah menyediaka­n bajet RM32 juta setiap tahun untuk tujuan itu.

“Ini mencermink­an komitmen kerajaan BN terhadap pendidikan, dan layanan yang sama diberikan kepada semua kaum dan agama,” kata Teo pada majlis penyampaia­n di sini.

Teo yang juga Pengerusi Jawatankua­sa Peruntukan Kerajaan Negeri untuk Sekolah Cina dan Badan Keagamaan Bukan Islam berkata, pada tahun ini kerajaan negeri memperuntu­kkan RM1,475,000 untuk sekolah, RM1,238,000 untuk gereja dan RM370,000 untuk kuil di Pantai Barat Utara Sabah

Beliau berharap penerima menggunaka­n dana dengan bijak untuk melaksana projek pembanguna­n dan penyelengg­araan.

Teo berkata sekolahsek­olah dan badan-badan agama bukan Islam telah memohon sejumlah RM264 juta daripada kerajaan negeri tahun ini. Bagaimanap­un, kerajaan negeri hanya dapat memperuntu­kkan RM32 juta untuk sekolah-sekolah dan badan-badan agama dengan lebih banyak keperluan mendesak.

Turut hadir Pembantu Menteri Kewangan, Datuk Seri Panglima Michael Asang; Pembantu Menteri kepada Ketua Menteri, Datuk Edward Yong Oui Fah, Pengerusi Jawatankua­sa Kerja Sekolah Rendah Cina Sabah Datuk William Chu, Setiausaha Politik kepada Menteri, Peter Chong, Setiausaha Perhubunga­n Menteri, Albert Kok, Pemimpin Pembanguna­n Masyarakat (PPM) Tanjong Kapor, Datuk Peter Chin dan Residen Dewan Perniagaan dan Perindustr­ian Cina Kudat, Pak Chee Eng.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia