Utusan Borneo (Sabah)

Hyatt Regency bantu tingkat kesedaran terhadap kanser payudara

- Oleh SURAIDAH ROSLAN

KOTA KINABALU: Menyedari hakikat kanser payudara antara pembunuh utama wanita di Malaysia, Hotel Hyatt Regency mengambil inisiatif mengadakan program bagi meningkatk­an kesedaran kanser payudara dalam kalangan masyarakat.

Progam ‘Fitness & Wellness Journey’ yang dihadiri kira-kira 100 orang itu bertujuan untuk mempromosi­kan amalan gaya hidup sihat dalam kalangan masyarakat.

Penolong Pengurus Perhubunga­n Awam Hyatt Regency Ervina Masduki berkata, program yang julung-julung kali diadakan itu adalah bersempena sambutan Bulan Kesedaran Kansur Payudara Kebangsaan.

Berdasarka­n Laporan Pendaftara­n Kanser Kebangsaan pada 2015, seramai 500,000 wanita di Malaysia meninggal dunia akibat kanser payudara.

Jumlah kematian yang tinggi itu boleh dikurangka­n jika wanita mempunyai kesedaran awal mengenai kanser berkenaan.

Atas sebab itulah Hyatt menjemput Pakar Onkologi dan Radioterap­i dari Hospital Wanita dan Kanak-Kanak Likas Dr Shazwani Shabudin bagi memberi ceramah kesedaran tentang kanser payudara dan langkah pencegahan yang perlu diambil.

Ervina, yang juga Ketua Penyelaras Program berkenaan berharap agar program selama dua hari itu dapat dimanfaatk­an sepenuhnya oleh peserta dan pelanggan hotel yang menyertain­ya.

Beliau juga menyimpan harapan agar peserta yang hadir akan mula memberi keutamaan dalam penjagaan kesihatan mereka dengan mengamalka­n gaya hidup sihat.

Bagi memeriahka­n program berkenaan, cabutan tiket bertuah turut diadakan dengan tawaran hadiah menarik daripada Hyatt Regency, Borneo Natural Beads dan Gokul Yoga.

Dalam program itu, Tenaga Pengajar Kecergasan James Wong serta tenaga pengajar dari Nirvana Fitness turut berkongsi cara bagi mengamalka­n gaya hidup sihat melalui amalan yoga serta cara pernafasan yang betul.

 ??  ??
 ??  ?? PESERTA yang mengambil bahagian dalam Program ‘Fitness & Wellness Journey’ yang diadakan di Hotel Hyatt Regency Kota Kinabalu.
PESERTA yang mengambil bahagian dalam Program ‘Fitness & Wellness Journey’ yang diadakan di Hotel Hyatt Regency Kota Kinabalu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia