Utusan Borneo (Sabah)

‘Pejuang jihad’ tembak mati tujuh pekerja ladang Nigeria

-

KANO: Penyerang bersenjata disyaki pejuang jihad Boko Haram kelmarin menembak mati tujuh lelaki yang bekerja di sebuah ladang di timur laut Ni geri adi wilayah Adam awa, di mana sekurang kurangnya 50 orang terbunuh di sebuah masjid pada minggu ini, pemilik ladang itu memberitah­u AFP.

Penyerang bersenjata yang menyamar sebagai anggota keselamata­n menyerang lelaki itu kirakira jam 3 pagi waktu tempatan ketika mereka sedang tidur di sebuah ladang di kampung Sabon Gari di daerah Gombi. Mangsa ditembak dari jarak dekat dengan tangan mereka diikat di bahagian belakang mereka.

“Penyerang membunuh tujuh daripada lapan lelaki yang bekerja di ladang saya. Hanya seorang yang berjaya melarikan diri,” kata pemilik ladang Yakubu Sarkin-Baka, juga ketua bagi kesatuan pemburu tempatan.

Kesemua mangsa adalah anggota kesatuan pemburu di Gombi, 140 kilometer dari bandar utama Yola, yang pergi ke ladang Sarkin-Baka pada awal hari itu untuk menuai jagung dan memutuskan untuk bermalam dan menghabisk­an kerja mereka pada keesokan paginya, jelas beliau.

“Mereka ditemui dengan tangan mereka diikat di belakang mereka dan kesan tembakan pada kepala mereka,” kata SarkinBaka.

“Satu-satunya mangsa terselamat memberitah­u kami mereka tersilap menganggap penyerang sebagai anggota keselamata­n.”

Sarkin-Baka menolak untuk menyatakan siapa yang mendalangi serangan namun seorang bapa saudara kepada salah seorang mangsa menuding kesalahan itu kepada pejuang jihad Boko Haram.

“Ia adalah jelas kerja Boko Haram bagi satu misi balas dendam,” kata Usman Zakari.

“Tiada sesiapa akan menembak mati tujuh orang dalam keadaan yang sangat kejam kecuali Boko Haram,” tambahnya. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia