Utusan Borneo (Sabah)

EU diminta hentikan kempen negatif terhadap industri kelapa sawit

Terhadap industri kelapa sawit negara ini

-

KOTA KINABALU: Ketua Menteri Sabah Tan Sri Musa Haji Aman menggesa negara anggota Kesatuan Eropah (EU) untuk menghentik­an kempen negatif berterusan terhadap industri kelapa sawit.

Beliau berkata adalah agak malang bahawa sesetengah negara anggota EU mencatatka­n imej negatif dalam cubaan memboikot industri itu.

Katanya, mereka yang menentang industri ini perlu sedar bahawa Malaysia mempunyai 680,000 pekebun kecil kelapa sawit, di mana 200,000 adalah daripada Sabah yang menjadi pengeluar CPO terbesar di negara ini.

“Kempen negatif atau boikot boleh menjejaska­n harga global CPO. Apakah yang akan berlaku kepada pekebun-pekebun kecil yang bergantung kepada kelapa sawit? Ini bermakna kehilangan pendapatan bagi mereka dan keluarga mereka,” katanya.

Musa yang juga Menteri Kewangan berkata demikian semasa menerima kunjungan hormat oleh delegasi EU 14 anggota duta yang diketuai oleh duta besar dan Ketua EU di Malaysia, HE Maria Costello Fernandez di sebuah hotel terkemuka di sini pada Rabu.

Beliau berkata kerajaan Sabah telah mengambil langkah untuk memastikan industri kelapa sawit terus mampan.

“Kami melancarka­n program pada 2015 untuk memastikan semua minyak sawit mentah yang dihasilkan dari Sabah menjadi minyak sawit yang berterusan atau CSPO yang disahkan,” katanya.

Beliau berkata dalam usaha itu, kerajaan Sabah mendapat sokongan daripada Meja Bulat mengenaiMi­nyakSawitL­estari (RSPO) untuk membimbing proses CSPO.

“Jadi, saya berharap agar negara anggota EU dapat terus berfikiran terbuka mengenai perkara ini,” katanya.

Beliau seterusnya mengulas bahawa Sabah mempunyai salah satu daripada pengurusan hutan yang terbaik dan amalan pemulihara­an alam sekitar di rantau ini.

Katanya, Kerajaan Negeri telah mewartakan 26 peratus daripada jumlah keseluruha­n tanahnya sebagai Kawasan Terlindung (TPA), yang telah melebihi sasaran IUCN (Kesatuan Antarabang­sa untuk Pemulihara­an Alam) hanya 10 peratus.

“Kami sebenarnya mensasarka­n 30 peratus atau 2.2 juta hektar yang kami yakin dapat dicapai dalam lima tahun akan datang, jika tidak lebih awal,” katanya.

Musa berkata, ia juga harus diperhatik­an bahawa Sabah telah memulihkan dan menanam hutan dengan lebih daripada 700,000 hektar, yang mungkin merupakan usaha terbesar di kawasan tropika.

“Saya harus memberitah­u anda tentang cerita mengenai pengurusan hutan Sabah supaya anda boleh memberitah­u komuniti Eropah anda. Usaha yang berseteru dengan hasil konkrit sedang dibuat dan ini harus diketahui di dunia,” katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri mengekalka­n hubungan rapat dengan Kerajaan Persekutua­n di bawah kepimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak, yang terus memberi tumpuan kepada keperluan negeri ini dari segi peruntukan untuk membiayai inisiatif pembanguna­n.

“Saya juga harus mengambil kesempatan ini untuk memberitah­u anda bahawa kami, di Sabah, walaupun berbilang kaum dan berbilang agama, menikmati keamanan dan keharmonia­n serta iklim politik dan pelaburan yang stabil.

“Perdana Menteri berkata kami adalah contoh peranan untuk 1Malaysia,” katanya.

Beliau menantikan kerjasama yang berterusan dengan negara-negara EU dari segi perdaganga­n, pelaburan, pelanconga­n dan budaya seperti festival filem EU yang akan dilancarka­n pada petang Rabu.

Sementara itu, Maria memberi jaminan kepada Musa bahawa tidak ada boikot rasmi terhadap industri kelapa sawit oleh negara anggota EU.

Beliau berkata terdapat perdebatan tentang isu kelapa sawit dan penebangan hutan.

“Kami mahu mendekati pihak berkepenti­ngan di Malaysia dan terlibat dalam dialog untuk lebih memahami industri supaya kami dapat menerangka­nnya kepada komuniti Eropah,” katanya.

Duta Besar Perancis, HE Frederick Laplanche berkata kerja yang baik untuk pemulihara­an hutan di Sabah mesti diakui.

“Dalam hal ini, Sabah telah melihat ke hadapan dan pantas menyokong kami dalam semangat kerjasama,” katanya.

Selain daripada tugas rasmi lain, delegasi EU berada di Sabah untuk menghadiri pembukaan Festival Filem Kesatuan Eropah (EUFF), yang akan mempamerka­n pelbagai koleksi dan koleksi filem Eropah kepada penonton Malaysia.

 ?? Gambar JABATAN KETUA MENTERI ?? MUSA (duduk tengah) bergambar bersama delegasi EU yang mengadakan kunjungan hormat ke atas beliau di sebuah hotel di Kota Kinabalu. -
Gambar JABATAN KETUA MENTERI MUSA (duduk tengah) bergambar bersama delegasi EU yang mengadakan kunjungan hormat ke atas beliau di sebuah hotel di Kota Kinabalu. -

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia