Utusan Borneo (Sabah)

Emery tepis kebimbanga­n selepas alami kekalahan pertama

- Cuba dihalang oleh pemain Strasbourg dalam perlawanan itu. -Gambar AFP

LONDON: Pengurus Manchester United (MU) Jose Mourinho memuji persembaha­n “terbaik dunia” yang dipamerkan oleh penjaga gol David de Gea selepas kemenangan 3-1 pasukannya ke atas Arsenal di stadium lawan kelmarin.

Namun kemenangan itu sama sekali tidak rutin walaupun golgol awal dari Antonio Valencia dan Jesse Lingard meletakkan MU 2-0 di hadapan di Stadium Emirates seawal minit ke-11.

De Gea menyelamat­kan beberapa cubaan yang cantik sebelum Arsenal akhirnya menyumbat satu gol menerusi Alexandre Lacazette empat minit selepas waktu rehat.

Gol kedua Lingard pada minit ke-63 akhirnya menjamin kemenangan bagi pasukan pelawat sebelum pemain tengah MU Paul Pogba dilayangka­n kad merah kerana melakukan kekasaran ke atas Hector Bellerin.

Bagaimanap­un de Gea khususnya dipuji oleh Mourinho, dan memberitah­u BT Sport: “Saya memberitah­u dia selepas perlawanan, apa yang saya lihat pada hari ini adalah yang terbaik di dunia dari seorang penjaga gol.

“Kita memerlukan penjaga gol di sana untuk kita apabila pasukan memerlukan­nya,” ujar pengurus Portugis itu. “Semua usaha pemain hebat sekali.”

Bagaimanap­un kegembiraa­n Mourinho, bekas pengurus Chelsea, itu ketara dengan persembaha­n menyeluruh MU yang mengagumka­n.

Bagi Pengurus Arsenal Arsene Wenger, pasukannya menunjukka­n mereka ada maruah apabila mereka bangkit daripada permulaan yang buruk tetapi akhirnya rasa hampa dengan kegagalan mereka untuk mendapatka­n apa-apa dari perlawanan itu. -AFP PARIS: Jurulatih Paris Saint-Germain (PSG) Unai Emery menepis kebimbanga­n mengenai perlawanan menentang Bayern Munich dalam Liga Juara-Juara pada minggu depan selepas pasukannya mengalami kekalahan pertama mereka dalam Ligue 1 pada musim ini di kelab kecil Strasbourg kelmarin.

Neymar dan PSG bertandang ke Munich dengan kesedaran bahawa mereka akan menduduki tempat teratas dalam Kumpulan B selagi mereka tidak tewas 4-0 kepada Bayern, dan apabila ditanya oleh pemberita sama ada dia bimbang atau tidak mengenai pasukannya menjelang perlawanan tersebut, Emery menjawab “Tidak”.

“Perlawanan Selasa ini merupakan ujian besar menentang pasukan yang juga mahu pergi jauh dalam Liga Juara-Juara. Kami mahu menunjukka­n bahawa kami mahu menikmati musim yang baik,” katanya.

Kelebihan PSG di tempat teratas Ligue 1 boleh dikurangka­n menjelang lawatan mereka ke Jerman, kerana Marseille dan Lyon bermain semalam untuk mengurangk­an jurang dengan pendahului­tuekoranke­kalahan mereka yang mengejutka­n di yang menakjubka­n – yang menimbulka­n kesukaran bagi kami. Namun saya perlu menyatakan pemain saya sewajarnya menerima kata-kata yang hebat.

“Saya tidak tahu begitu banyak dalam bahasa Inggeris tetapi menakjubka­n, luar biasa, hebat. Mereka sewajarnya mengutip tiga mata.”

Wenger berkata: “Saya amat kecewa kerana ia

NEYMAR

Alsace.

Namun Emery menegaskan pasukannya berhak untuk menang dan tidak bimbang mengenai persembaha­n mereka.

“Kami memperoleh­i banyak peluang untuk menjaringk­an gol dan tidak tewas dalam perlawanan itu (menentang Strasbourg), tetapi kami tidak tajam di hadapan gawang,” kata Emery.

“Kami sepatutnya menang, jadi saya tidak bimbang.”

Stephane Bahoken menundukka­n PSG dengan penyudah peluru pada minit ke-65 untuk mengeluark­an pasukan tuan rumah yang kecil itu dari masalah penyingkir­an dan naik ke anak tangga ke14.

Pemain Strasbourg yang keletihan meluru ke arah penyokong mereka yang begitu gembira pada wisel penamat bagi perlawanan yang mengujakan dan menyaksika­n pasukantua­nrumahmena­ngkis serangan bertali-arus oleh barisan bintang pasukan pelawat sehingga ke hujung masa sembilan minit dalam masa tambahan.

“Untuk menewaskan pasukan seperti itu, kita memerlukan penjajaran semua planet dan kita perlu pergi lebih jauh lagi,” kata jurulatih Strasbourg, Thierry Laurey.

“Mereka berjuang seperti singa di luar sana. Saya sangat bangga dengan pasukan ini.” -AFP

 ??  ??
 ??  ??
 ??  ?? DE GEA menepis percubaan pemain Arsenal dalam perlawanan di Stadium Emirates. -Gambar AFP
DE GEA menepis percubaan pemain Arsenal dalam perlawanan di Stadium Emirates. -Gambar AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia