Utusan Borneo (Sabah)

SMK Tandek terima sumbangan PPSMS

- Oleh SADDAM EDRIS

NIKMAT cuti hujung tahun adalah satu kesempatan yang tinggi nilainya untuk merapatkan hubungan kasih sayang seisi keluarga setelah masing-masing sibuk dengan urusan sendiri sebelum ini.

Tinjauan Utusan Borneo mendapati kebanyakan rakyat memanfaatk­an sepenuhnya peluang keemasan ini untuk keluar bercuti di tempat menarik yang ada dalam negara.

Ramli Nurahim, 35, bersama pasangan Mariana Rusli, 35, dan tiga anaknya menggunaka­n masa terluang ini untuk mengunjung­i tempat pelanconga­n yang menjadi tarikan di Sabah.

“Saya membawa isteri dan anak-anak saya menikmati cuaca dingin di Kundasang yang mana pemandanga­nnya amat mempersona­kan seperti berada di luar negara.

“Selain itu, kami juga berkesempa­tan singgah di salah satu tumpuan pelancong yang baharu iaitu air terjun Sorinsim Marak Parak di Kota Marudu,” katanya.

Tambahnya, merancang bercuti dalam negara sahaja amat berbaloi memandangk­an Sabah juga tidak ketinggala­n dalam mempunyai pusat pelanconga­n yang bertaraf dunia.

Turut sependapat, Azwaani Mustafa, 35, yang juga menghabisk­an cuti terluang bersama suami dan anaknya mengunjung­i destinasi menarik yang baru SEKOLAH Menengah Kebangsaan Tandek adalah antara sekolah yang menerima sumbangan daripada Persatuan Pengetua Sekolah Menengah Negeri Sabah (PPSMS) sempena Program Kembara PPSMS 2017. sahaja dibuka.

Katanya, masih banyak lagi tempat pelanconga­n belum dikunjungi bagi meluangkan masa bergembira bersama tiga orang anaknya.

“Memandangk­an anakanak lebih gemar aktiviti air dan di negara sendiri pun banyak water park baru dibuka, jadi kami membawa mereka ke sana sebagai hiburan di waktu terluang daripada kesibukan kerja.

“Kesempatan cuti sebegini juga, kami ambil untuk bergembira sekaligus menambahka­n pengalaman dan pengetahua­n terutama pada anak-anak kami berkaitan tempat yang dikunjungi,” katanya.

Menurut Azwaani, kos melancong di dalam negara lebih menjimatka­n dari segi tempat penginapan dan makanan jika dibandingk­an melancong ke negara luar.

Sementara itu, Sainah Mustakim, 50, berkata cuti tahun ini digunakan sebaik mungkin dengan melawat tempat menarik di sekitar bandaraya ini yang menjadi pilihan utama keluargany­a.

Katanya, selain mengutamak­an keselamata­n, bercuti di dalam negara juga mampu meningkatk­an pendapatan dan ekonomi negara dari aspek pelanconga­n.

“Saya berpendapa­t bercuti dalam negara sendiri juga boleh menaikkan rasa cintakan negara dalam kalangan anak-anak dan mereka akan menghargai kebebasan serta kemerdekaa­n yang dinikmati masa kini.

“Di samping itu, saya menggalakk­an anak-anak untuk mengenali adat

keluarga Sainah sedang melakukan aktiviti riadah bersama.

Sekolah itu menerima sumbangan sebanyak RM1,000 yang disampaika­n oleh Presiden PPSMS merangkap Pengetua Maktab Sabah Datin Hjh Nuinda Hj Alias.

Sekolah lain yang turut menerima sumbangan itu ialah SMK Langkon dan SMK Pitas II.

Dalam ucapannya, Nuinda berkata Program Kembara PPSMS kali ini yang resam, budaya dan cara hidup rakyat Malaysia yang pelbagai kaum dan mencuba makanan tradisi mereka,” katanya.

Bagi Ratna Airnwaty Junaidi, 40, pula, pemilihan untuk melancong di dalam negara semasa cuti hujung tahun sememangny­a rutin tahunan dia bersama keluargany­a.

Katanya, sebagai rakyat Malaysia, adalah menjadi kerugian sekiranya tidak menggunaka­n peluang yang ada untuk meneroka keindahan yang ada di dalam negara untuk dikongsika­n berpusat di SMK Tandek memfokuska­n tiga aspek iaitu sekolah yang telah mengalami musibah banjir, kebakaran dan sekolah yang pelajarnya terlibat dalam kemalangan jalan raya.

Menurutnya, program itu bertujuan memberikan sokongan kepada sekolahsek­olah yang terlibat agar terus tabah menghadapi pelbagai cabaran.

“Program ini merupakan bersama ahli keluarga.

“Melalui percutian ini, kita juga dapat membantu meningkatk­an pertumbuha­n ekonomi negara dan mengurangk­an perbelanja­an di negara orang lain,” katanya yang memiliki empat orang anak. aktiviti tahunan persatuan di mana, tahun sebelumnya, ia telah diadakan di SMKA Mohammad Ali, Ranau,” katanya.

Selain penyampaia­n sumbangan kepada sekolah, Program Kembara PPSMS juga bertujuan membuat kunjungan ke atas rakanrakan pengetua di daerah ini bagi mengeratka­n lagi hubungan serta perkongsia­n ilmu secara profesiona­l.

Sementara itu, Pegawai Pendidikan Daerah Kota Marudu Datu Akdan Datu Basran melahirkan penghargaa­n kepada PPSMS atas pemilihan sekolah-sekolah di Kota Marudu dan Pitas bagi kunjungan kali ini.

Beliau memuji program itu kerana merupakan satu inisiatif yang amat positif bagi menyokong rakan-rakan seperjuang­an menghadapi cabaran dalam mendidik anak bangsa.

Dalam Program Kembara PPSMS kali ini, rombongan kembara turut melawat SMK Bandau yang telah menjuarai Pertanding­an Tandas Bersih dan Ceria Peringkat Negeri Sabah 2017.

 ??  ?? AHLI SAINAH (kiri) bersama suami merakam gambar kenangan di salah satu resort yang terkenal sekitar bandaraya ini. RAMLI (kanan) bersama isteri (kiri) dan anaknya merakam gambar kenangan ketika mengunjung­i destinasi pelanconga­n yang ada di Sabah....
AHLI SAINAH (kiri) bersama suami merakam gambar kenangan di salah satu resort yang terkenal sekitar bandaraya ini. RAMLI (kanan) bersama isteri (kiri) dan anaknya merakam gambar kenangan ketika mengunjung­i destinasi pelanconga­n yang ada di Sabah....
 ??  ?? NUINDA (tiga kanan) bersama penerima sumbangan di majlis itu.
NUINDA (tiga kanan) bersama penerima sumbangan di majlis itu.
 ??  ?? ROMBONGAN Kembara PPSMS 2017 melawat SMK Bandau.
ROMBONGAN Kembara PPSMS 2017 melawat SMK Bandau.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia