Utusan Borneo (Sabah)

Iraq umum perang ke atas IS tamat

Kempen tiga tahun untuk kuasai semula seluruh negara berjaya, kata PM

- — Gambar Reuters

BAGHDAD: Perdana Menteri Haider al-Abadi kelmarin mengumumka­n kemenangan dalam peperangan tiga tahun pasukan tentera Iraq untuk menghalau kumpulan pelampau Islamic State (IS) yang pada peringkatn­ya membahayak­an negara itu.

“Pasukan kami kini mengawal sepenuhnya sempadan Iraq-Syria dan saya dengan itu mengumumka­n penamat peperangan terhadap Daesh (IS),” Abadi memberitah­u satu persidanga­n di Baghdad.

“Musuh kami ingin untuk membunuh tamadun kami, namun kami telah menang melalui perpaduan kami dan kesungguha­n kami. Kami telah mencapai kemenangan dalam sedikit masa,” kata beliau, memuji pasukan bersenjata berani di Iraq.

Ketika pihak berkuasa mengumumka­n cuti umum semalam bagi menyambut kemenangan, Abadi menyatakan dalam satu ucapan di kementeria­n pertahanan bahawa pertempura­n Iraq yang seterusnya adalah untuk menewaskan penderitaa­n rasuah.

IS merampas kawasan luas di utara dan barat Baghdad dalam satu serangan kilat pada 2014.

Dengan pengundura­n tentera dan polis di Iraq dengan segera pada masa itu, Ayatollah Ali Sistani, ketua kerohanian bagi puak Syiah majoriti di negara ini, menyeru bagi satu mobilisasi umum, membawa kepada formasi unit separa tentera Hashed al-Shaabi.

Perjuangan balas di Iraq turut dilancarka­n dengan sokongan bagi satu kempen udara dilakukan oleh satu pakatan yang diketuai oleh AS, menawan semula pekan demi pekan dari genggaman pejuang jihad dalam pertempura­n bandar yang sengit.

Jabatan Negara AS telah memuji berakhirny­a “penaklukan keji” oleh pejuang jihad namun memberikan amaran bahawa peperangan masih belum tamat.

“Amerika Syarikat telah menyertai Kerajaan Iraq dalam menegaskan bahawa pembebasan Iraq tidak bermakna perjuangan menentang keganasan, dan malah terhadap ISIS (IS), di Iraq telah berakhir,”

ABADI mengumumka­n penamat perang ke atas IS di Baghdad, kelmarin.

jurucakap Jabatan Negara Heather Nauert.

Sementara itu, pakatan, menyatakan dalam Twitter, menggunaka­n satu nama gelaran bahasa Arab bagi IS: “Tahniah kepada kerajaan Iraq dan pasukan keselamata­n Iraq bagi pembebasan semua kawasan penduduk yang ditawan oleh Daesh di Iraq.”

Hisham al-Hashemi, seorang pakar bagi kumpulan pejuang jihad, memberikan amaran bahawa IS masih memberikan satu ancaman dengan masih mempunyai himpunan senjata di zon-zon padang pasir yang tidak didiami.

Sekutu rapat Iraq, Iran telah mengumumka­n kemenangan dari IS pada bulan lepas, ketika pejuang jihad kekal pada beberapa buah kawasan kecil yang masih ada.

Namun Abadi menyatakan pada masa itu beliau tidak akan mengikuti arahan sehingga padang pasir di sempadan dengan Syria telah dilepaskan.

Kekalahan pejuang jihad adalah satu perubahan sepenuhnya besar-besaran bagi sebuah organisasi yang pada tahun 2012 telah memutuskan tujuh juta orang dalam sebuah wilayah sebesar Itali merangkumi beberapa bahagian besar di Syria dan hampir satu pertiga dari Iraq.

Di bahagian Syria di sempadan itu, IS turut berada di bawah tekanan yang besar.

Pada Khamis lepas kementeria­n pertahanan Rusia menyatakan misinya dalam membantu rejim Syria bagi menghalau IS telah “tercapai” dan negara itu “bebas sepenuhnya.”

Di wilayah sempadan, pasukan tentera pro-kerajaan dan pasukan diketuai Kurdis disokong oleh AS telah melakukan operasi bagi menghapusk­an pejuang IS dari luar bandar di utara lembah Euphrates selepas menghalau mereka dari semua pekan Bagaimanap­un Syrian Observator­y for Human Rights yang berpusat di Britain kelmarin menyatakan pejuang IS telah berjaya merampas wilayah di wilayah Idlib di Syria selepas pertempura­n dengan pejuang jihad lawan, HAIDER AL-ABADI Perdana Menteri empat tahun selepas dihalau dari wilayah tersebut.

Ketua bagi Joint Operations Command di Iraq telah ditubuhkan bagi menentang IS, Jeneral Abdel Amir Yarallah, memberikan satu perkembang­an mengenai kelmarin bagi mengumumka­n bahawa lembah padang pasir Al-Jazira telah berada di bawah kawalan pasukan tentera Iraq dan Hashed dari wilayah Nineveh di utara ke Anbar di barat.

Pasukan tentera persekutua­n “sekarang mengawal sempadan dengan Syria dari sempadan Al-Walid ke Rabia”, meliputi satu jarak sejauh 435 kilometer, kata beliau.

Di sebalik pengumuman kemenangan, pakar telah memberikan amaran bahawa IS mengekalka­n kapasiti sebagai sebuah kumpulan pengganas untuk melakukan serangan bom yang teruk menggunaka­n kumpulan rahsia.

Pengumuman kemenangan Abadi muncul pada hari yang sama ketika pasukan tentera Iraq menyatakan mereka telah membunuh 10 orang anggota IS dalam sebuah terowong berhampira­n bandar utara Kirkuk dan menemui himpunan senjata.

IS turut mengekalka­n tempat persembuny­ian semulajadi di gurun dalam Wadi Hauran, lembab terpanjang di Iraq merangkumi dari sempadan Arab sehingga ke Sungai Euphrates dan sempadan dengan Syria dan Jordan.

Pertempura­n di Iraq telah berlaku dengan “pembebasan” Tikrit, utara Baghdad, yang hampir 10 bulan berada di bawah kawalan IS.

Operasi telah melibatkan kedua-dua pihak Tehran, melalui militia Syiah yang dilatih oleh Iran di dalam pakatan Hashed al-Shaabi, dan Washington sebagai ketua pakaian anti-jihad.

Bandar-bandar barat seperti Ramadi dan Fallujah mengikuti kemudian pada 2016 sebelum bertukar kepada penawanan semula bandar kedua Mosul di Iraq pada Julai tahun ini selepas serangan sembilan bulan diketuai 30,000 anggota tentera persekutua­n. — AFP

“Pasukankam­ikinimenga­walsepenuh­nya sempadan Iraq-Syria dan saya dengan itu mengumumka­n penamat peperangan terhadap Daesh (IS), ”

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia