Utusan Borneo (Sabah)

Akhmad akan terus promosi Sabah di Indonesia

-

KOTA KINABALU: Konsul Jeneral Indonesia Akhmad Daya Handasah Irfan yang bakal mengakhiri khidmatnya di negeri ini akan terus mempromosi­kan Sabah apabila kembali ke negara asalnya.

Ketika kunjungan hormat ke atas Ketua Menteri Tan Sri Musa Haji aman di sini pada Rabu, beliau berkata Sabah mempunyai perkara menarik untuk ditawarkan kepada pelancong.

“Sabah merupakan sebuah negeri yang menarik dengan kepelbagai­an tarikan alam semulajadi seperti Gunung Kinabalu serta pulau dan pantai. Pendudukny­a juga peramah dan sentiasa memberi layanan mesra,” katanya.

Katanya Malaysia dan Indonesia sudah sekian lama menjalin hubungan erat yang diperlihat­kan melalui penyertan Sabah dalam pertemuan dua hala kedua-dua negara berkenaan baru-baru ini, diketuai oleh Presiden Jokowi dan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

Akhmad juga berpuas hati dengan kerjasama yang diberikan oleh Pejabat Konsulat Jeneral Indonesia, yang membantu proses dokumentas­i rakyat negara itu untuk bekerja di negeri ini.

“Kita mengalu-alukan rakan kita di konsulat untuk mengambil bahagian dalam program yang dilaksanak­an di negeri ini termasukla­h Hari Raya, Pesta Kaamatan, Tahun Baharu Cina dan Krismas,” katanya.

Dengan melibatkan diri dalam perayaan sedemikian katanya, akan lebih menghargai budaya serta suasana aman dan harmoni di Sabah.

Turut hadir ialah isteri Ketua Menteri, Puan Sri Hajah Faridah Haji Tussin dan isteri Akhmad, Iit Muhitoh.

 ??  ?? MUSA (tengah) dan Faridah (empat dari kiri) bersama Akhmad (empat dari kanan) dan Iit (tiga dari kiri) serta pegawai Konsulat Indonesia yang lain.
MUSA (tengah) dan Faridah (empat dari kiri) bersama Akhmad (empat dari kanan) dan Iit (tiga dari kiri) serta pegawai Konsulat Indonesia yang lain.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia