Utusan Borneo (Sabah)

Pewanis gesa warga guru sertai persatuan

-

KUDAT: Persatuan Wanita Jabatan Pendidikan Negeri Sabah (Pewanis) menggesa warga pendidik serta isteri menyertai persatuan itu untuk membantu golongan yang memerlukan.

Pengarah Pendidikan Sabah Datuk Maimunah Suhaibul berkata, persatuan yang ditubuhkan sejak tahun 2005 itu mempunyai lebih 800 ahli meliputi beberapa daerah.

Jelas beliau, Pewanis kini berkolabor­asi dengan Yayasan Nur Jauhar untuk menjalanka­n program secara bersama memandangk­an isteri Yang Dipertua Negeri Toh Puan Dr Norlidah RM Jasni juga adalah penaung persatuan itu.

“Pewanis ditubuhkan sejak tahun 2005 lagi oleh mantan Pengarah Pendidikan Sabah, Datuk Normah Gagoh, jadi kita hanya meneruskan usaha itu.

“Antara fungsi persatuan adalah mengutip dana untuk disalurkan kepada ahli, murid atau warga guru yang ditimpa musibah dan bencana alam seperti kematian ahli keluarga, mangsa banjir, kebakaran dan sebagainya.

“Selain itu, dana juga diberikan kepada pelajar miskin, anak-anak yatim dan keluarga yang kurang berkemampu­an menyediaka­n keperluan sekolah anak-anak mereka bersama-sama dengan Yayasan Nur Jauhar,” katanya.

Maimunah yang ditemui pada Program Jalinan Kasih di Pulau Banggi mendedahka­n jumlah warga pendidik di Sabah adalah 40 ribu orang dengan anggota 7,000 kumpulan sokongan.

“Justeru, kita berharap seluruh warga guru atau isteri guru akan menjadi ahli Pewanis. Di peringkat daerah, persatuan akan dipengerus­ikan oleh isteri Pegawai Pendidikan Daerah,” katanya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia