Utusan Borneo (Sabah)

Projek bina paip air dari Batang Ai ke Tanjung Manis pada Okt

Ia merupakan sebahagian daripada projek Grid Air Negeri untuk menyalurka­n air kepada rakyat luar bandar: Abang Johari

-

KUCHING: Sarawak dijangka memulakan projek pembinaan paip air dari Batang Ai hingga ke Tanjung Manis pada Oktober depan.

Ketua Menteri Datuk Patinggi Abang Johari Tun Openg berkata, pembinaan paip air di kawasan luar bandar itu merupakan sebahagian daripada projek Grid Air Negeri yang diumumkan sebelum ini.

“Masih ramai lagi rakyat di luar bandar kita belum ada paip air dan kita mempunyai sumberairy­angbanyakm­elalui empangan hidroelekt­rik.

“Maka itu, saya mengambil langkah untuk projek Grid Air Negeri di seluruh Sarawak dan dijangka kita akan membina paip air bermula dari Batang Ai hingga ke Tanjung Manis pada Oktober nanti,” ujarnya.

Beliau berkata demikian ketika merasmikan Pameran Latihan dan Kerjaya Sarawak (SCaT Fair) 2018 anjuran Tabung Ekonomi Gagasan Anak Bumiputera Sarawak (TEGAS) yang dihadiri Pengerusin­ya Datu Len Talif Salleh di Pusat Konvensyen Borneo Kuching (BCCK) di sini, pada Sabtu.

Abang Johari berkata, dalam usaha memasang paip air berkenaan, ia pastinya memerlukan tenaga kerja penting termasuk dari bidang Sains, Teknologi, Kejurutera­an dan Matemetik (STEM).

Menurutbel­iau,pendekatan membina Grid Air Negeri itu adalah salah satu cara kreatif Sarawak dalam menjana perolehan melalui Bank Pembanguna­n Sarawak (DBOS).

Jelasnya, dengan adanya DBOS, ia membolehka­n Sarawak membina projek strategik termasuk Grid Air Negeri menggunaka­n dana daripada bank terbabit.

Sebelum ini, Abang Johari mengumumka­n Sarawak akan melaksanak­an projek membina Grid Air Negeri bagi membolehka­n semua penduduk terutama di luar bandar mendapat bekalan air bersih.

Fasa pertama projek dijangka menelan peruntukan RM1 bilion dan jumlah itu dianggarka­nbertambah­antara RM7 hingga RM8 bilion apabila siap sepenuhnya.

Sementara itu, mengulas mengenai program TEGAS itu, beliau menyeru belia Sarawak supaya lebih kreatif dan keluar dari zon selesa mereka dengan mengguna pakai teknologi.

“Matlamat kita adalah menjadikan Sarawak sebagai negeri mempunyai teknologi tinggi menjelang tahun 2030.

“Dengan itu, kita harus mengasah bakat anak-anak muda kita khasnya dengan mendedahka­n mereka kepada teknologi,” katanya.

Abang Johari juga berharap SCaT Fair dapat menyediaka­n karier atau peluang pekerjaan yang sesuai dengan Revolusi Industri 4.0.

Hadir sama Menteri Perdaganga­n Antarabang­sa dan E-Perdaganga­n Dato Sri Wong Soon Koh, Menteri Muda Hal Ehwal Korporat Abdullah Saidol, Menteri Muda Pendidikan dan Penyelidik­an Teknologi Dr Annuar Rapa’ee dan Setiausaha Tetap Kementeria­n Pendidikan, Sains dan Teknologi Datu Sudarsono Osman.

“Maka itu, saya mengambil langkah untuk projek Grid Air Negeri di seluruh Sarawak dan dijangka kita akan membina paip air bermula dari Batang Ai hingga ke Tanjung Manis pada Oktober nanti. ” DATUK PATINGGI ABANG JOHARI TUN OPENG Ketua Menteri

 ??  ?? ABANG JOHARI menekan butang robotik sebagai simbolik perasmian SCaT Fair 2018 sambil disaksikan Len Talif (dua kiri), Wong (dua kanan), Dr Annuar (kiri) dan Sudarsono (kanan).
ABANG JOHARI menekan butang robotik sebagai simbolik perasmian SCaT Fair 2018 sambil disaksikan Len Talif (dua kiri), Wong (dua kanan), Dr Annuar (kiri) dan Sudarsono (kanan).

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia