Utusan Borneo (Sabah)

PRU14: PDRM hantar 10,939 pegawai, anggota ke 13 kontinjen seluruh negara

-

KUALA LUMPUR: Seramai 10,939 pegawai dan anggota petugas bantuan sumber manusia Polis Diraja Malaysia (PDRM) dihantar untuk melapor diri di 13 kontinjen di seluruh negara kecuali Perlis, pada Selasa bersempena Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14).

Pengarah Pengurusan PDRM Bukit Aman Datuk Seri Abdul Ghafar Rajab berkata kesemua anggota dan pegawai berkenaan adalah dari Bukit Aman, Maktab PDRM Cheras dan Pusat Latihan Polis (Pulapol) seluruh negara termasuk Pulapol Kuala Lumpur untuk penugasan kepolisan am seperti kawalan balai polis dan pelbagai urusan pilihan raya.

“Pada peringkat awal, kami menerima permohonan untuk membekalka­n seramai 13,233 petugas namun setelah kajian dilakukan anggota dan pegawai yang selebihnya akan digerakkan sekiranya mempunyai keperluan.

“Sementara itu di Perlis, kekuatan anggota dan pegawai sedia ada iaitu seramai 1,786 adalah mencukupi setakat ini dan petugas bantuan akan dihantar sekiranya perlu,” katanya pada sidang media pada Majlis Amanat dan Pelepasan Petugas-Petugas Bantuan Sumber Manusia PDRM bersempena PRU14 di sini hari ini.

Katanya pasukan yang dihantar itu akan membantu keseluruha­n 82,372 anggota dan pegawai sedia ada di kontinjen seluruh negara.

“Petugas-petugas bantuan sumber manusia PDRM ini akan kembali ke formasi pada 14 Mei setelah menyelesai­kan penugasan di kawasan yang ditetapkan,” katanya.

Abdul Ghafar berkata pihaknya akan memastikan orang awam dapat menunaikan tanggungja­wab mengundi pada 9 Mei ini tanpa rasa takut atau terancam menerusi penempatan pasukan polis di lokasi-lokasi yang berkenaan.

Terdahulu, Abdul Ghafar membuat pelepasan 2,880 anggota dan pegawai dari Bukit Aman, Maktab PDRM di Cheras dan Pulapol Kuala Lumpur yang akan ditugaskan di Pahang, Kelantan, Kedah, Selangor dan ibu negara. Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia