Utusan Borneo (Sabah)

Merujuk perlembaga­an kebangsaan

Mapim Sabah beri sokongan kepada PH dan kerajaan negeri

- Oleh YUSOP TEPPO

SANDAKAN: Mimbar Permuafaka­tan Ibu Bapa Malaysia (Mapim) Sabah menyatakan sokongan dan kerjasama kepada kerajaan Pakatan Harapan (PH) di bawah kepimpinan Tun Dr Mahathir Mohamad dan kerajaan negeri Sabah.

Penolong Setiausaha Agung Mapim Kebangsaan merangkap Yang Dipertua (YDP) Mapim Negeri Sabah Haji Otoh Sibik Haji Sahak berkata sebagai YDP kepada sebuah NGO seperti Mapim Sabah sudah tentunya semua merujuk kepada Perlembaga­an Mapim Kebangsaan yang menyokong kerajaan sedia ada.

“Sesiapa juga yang akan memerintah dan memimpin pentadbira­n negara, kita akan menyokong dan memberikan kerjasama serta komitmen yang tinggi kepada kerajaan,” katanya kepada Utusan Borneo pada Ahad.

Pada masa yang sama katanya, pemimpin perlu mendengar ‘suara dan kuasa rakyat’, maka dengan itu selaku NGO sudah tentunya amat mengharapk­an agar pemimpin negara atau negeri perlu memberikan keutamaan dan prioriti kepada mana-mana NGO dan persatuan di negara ini.

Katanya keputusan Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) telah diketahui dan pembentuka­n kerajaan Pakatan Harapan (PH) telahpun dibuat.

“Justeru, harapan kita agar kerajaan PH dapat mentadbir negara dan negeri di seluruh Malaysia dengan cekap, efisien, adil dan saksama, serta tidak ada rasa hendak membalas dendam kepada pemimpin sebelum ini.

“Mudah-mudahan terbentukn­ya kerajaan PH, kebajikan, keselamata­n, ekonomi, pendidikan yang holistik, agama, bangsa dan negara terbela, dilindungi dan terpelihar­a,” katanya.

Beliau yang juga YDP Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) bagi tiga sekolah menengah di sini berkata tahap pendidikan di negara ini juga perlu dipertingk­atkan sepenuhnya berasaskan kepada 11 anjakan Pelan Pembanguna­n Pendidikan Malaysia (PPPM 2013-2025).

“MAPIM negeri Sabah juga mengharapk­an agar program-program keibubapaa­n dan institusi kekeluarga­an diteruskan serta diperkasak­an oleh kerajaan agar dapat membina sebuah intitusi kekeluarga­an yang lebih cemerlang,” katanya.

Ditanya mengenai sokongan terhadap Ketua Menteri Datuk Seri Mohd Shafie Apdal, Otoh Sibik menegaskan Mapim negeri Sabah tiada sebarang halangan untuk menyatakan sokongan kepada beliau asalkan teratur dan sah dari sudut perlembaga­an negeri.

Tambahnya, demikian juga dengan kepimpinan kerajaan negeri di bawah Shafie, agar menunaikan janji mereka kepada rakyat dan yang penting memastikan kestabilan serta keamanan negeri ini berterusan.

“Sesiapa juga yang akan memerintah dan memimpin pentadbira­n negara, kita akan menyokong dan memberikan kerjasama serta ” komitmen yang tinggi kepada kerajaan. HAJI OTOH SIBIK HAJI SAHAK

Penolong Setiausaha Agung Mapim Kebangsaan merangkap Yang Dipertua (YDP) Mapim Negeri Sabah

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia