Utusan Borneo (Sabah)

Pengerusi DAP negeri diumum Ketua Menteri Pulau Pinang

-

GEORGE TOWN: Pengerusi DAP negeri, Chow Kon Yeow diumum sebagai Ketua Menteri Pulau Pinang yang baharu bagi menggantik­an Lim Guan Eng yang kini menjawat jawatan sebagai Menteri Kewangan.

Pengumuman pelantikan Chow itu dibuat Guan Eng pada satu sidang akhbar di Kompleks Tun Abdul Razak (KOMTAR) di sini Ahad.

Guan Eng berkata Chow yang juga Anggota Dewan Undangan Negeri (ADUN) Padang Kota akan mengangkat sumpah jawatan itu di kediaman Yang Dipertua Negeri Pulau Pinang Tun Abdul Rahman Abbas di Sri Mutiara di sini hari ini.

Pada Pilihan Raya Umum ke-14 (PRU14) 9 Mei lepas, Pakatan Harapan (PH), yang terdiri daripada DAP, PKR, Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) dan Parti Amanah Negara (PAN), telah memenangi 37 kerusi DUN dan 11 kerusi Parlimen di Pulau Pinang.

Barisan Nasional (BN) hanya menang dua kerusi DUN dan dua kerusi Parlimen sementara satu kerusi DUN dimenangi oleh PAS.

Sementara itu, Chow yang juga Anggota Parlimen Tanjong mengucapka­n terima kasih kepada semua pengundi dan rakyat di negeri ini kerana telah memberi mandat buat kali ketiga kepada kerajaan Pakatan Harapan untuk terus memerintah Pulau Pinang.

“Terima kasih kepada pengundi dan rakyat yang telah memberi mandat lebih kukuh dan kuat kepada Pakatan Harapan untuk terus memerintah dan tahniah kepada semua calon-calon Pakatan Harapan yang menang di DUN dan Parlimen dan tidak lupa tiga rakan kita yang tidak berjaya, kita tetap hargai pengorbana­n mereka sebagai calon Pakatan Harapan,” katanya.

Chow turut menzahirka­n ucapan terima kasih kepada Pakatan Harapan Pulau Pinang kerana memberi kepercayaa­n kepada beliau menjadi ketua menteri yang kelima dan berjanji akan menunaikan segala yang telah dijanjikan dalam manifesto PH kepada rakyat.

Pada pilihan raya baru-baru ini Chow menang di DUN Padang Kota dengan majoriti 7,808 undi selepas memperoleh 9,278 undi menewaskan calon Barisan Nasional (BN) H’ng Khoon Leng (1,470 undi) dan calon Parti Bersama Malaysia (MU) Goh Saik Wei (71 undi). Di kerusi Parlimen Tanjong, Chow menang bergaya dengan memperoleh 34, 663 undi menewaskan calon BN, Ng Siew Lai yang hanya mendapat 5,064 undi.

Terdahulu, Guan Eng yang sebelum ini telah 10 tahun memegang tampuk pemerintah­an negeri ini sebagai Ketua Menteri, memberitah­u pemberita bahawa beliau akan senantiasa merindui Pulau Pinang.

“Ini kali terakhir saya bercakap di sini. Berat hati hendak meninggalk­an Pulau Pinang, tapi saya perlu ke sana dengan tugas baharu atas kepercayaa­n yang diberi. Di Pulau Pinang, saya rasa pentadbira­n Cekap, Telus dan Amanah (CAT) telah banyak membawa perubahan Pulau Pinang selama 10 tahun.

“Saya akan merindui Pulau Pinang kerana Pulau Pinang yang memberi saya peluang untuk menunjukka­n prestasi yang baik daripada BN,” katanya.

Mengenai kepimpinan baharu negeri ini, beliau percaya kepimpinan baharu itu akan melaksanak­an tanggungja­wab dengan baik dan yakin kerajaan baharu itu akan melaksanak­an 68 janji dalam manifesto PH terhadap rakyat.Bernama

 ?? GambarBERN­AMA ?? MENTERI Kewangan Lim Guan Eng bersama sebahagian barisan DUN Pakatan Harapan semasa mengadakan sidang akhbar di Kompleks Tun Abdul Razak, pada Ahad.-
GambarBERN­AMA MENTERI Kewangan Lim Guan Eng bersama sebahagian barisan DUN Pakatan Harapan semasa mengadakan sidang akhbar di Kompleks Tun Abdul Razak, pada Ahad.-

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia