Utusan Borneo (Sabah)

Baru harap ada wakil PKR Sarawak dalam kabinet persekutua­n baharu

-

KUCHING: Parti Keadilan Rakyat (PKR) Sarawak berharap akan ada wakil dari parti itu dilantik dalam barisan kabinet persekutua­n baharu yang kini ditetajui Pakatan Harapan (PH).

Pengerusi PKR Sarawak Baru Bian (gambar) berkata, perkara ini merupakan harapan besar buat parti tersebut.

Malah, beliau yakin Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad akan membuat pertimbang­an sebaik-baiknya demi kesejahter­aan PH dan rakyat terutamany­a di Sarawak.

“Perkara ini masih kita bincangkan dan kita berharap PKR Sarawak mempunyai tempat dalam 10 jawatan menteri dalam kabinet PH nanti,” katanya ketika dihubungi pada Sabtu.

Baru yang juga merupakan Ahli Parlimen Selangau menambah, adalah penting untuk mempunyai menteri kabinet dari Sarawak bagi memastikan kesejahter­aan rakyat di negeri ini.

Malah, beliau memberitah­u porfolio kementeria­n yang sesuai diberikan kepada PKR Sarawak adalah Kementeria­n Kemajuan Luar Bandar dan Wilayah (KKLW).

Jelasnya, kementeria­n itu sesuai memandangk­an Sarawak masih ketinggala­n dari segi pembanguna­n terutamany­a di kawasan luar bandar dan pedalaman.

“Saya fikir kementeria­n yang sesuai untuk PKR Sarawak adalah KKLW memandangk­an kita di Sarawak dan juga Sabah masih ketinggala­n dari segi kemudahan dan infrastruk­tur.

“Sebab itu, kita amat berharap perkara ini dapat dipertimba­ngkan dengan sewajarnya oleh pucuk pimpinan kita,” tambahnya.

Menyentuh mengenai pelantikan tiga menteri kanan dalam kabinet persekutua­n PH, Baru menyambut baik pengumuman Perdana Menteri itu.

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia