Utusan Borneo (Sabah)

KAB optimis akan prospek perniagaan berikutan PRU14

Pasaran pada umumnya beri tindak balas baik kepada kenyataan PM

-

KUALA LUMPUR: Kejurutera­an Asastera Bhd (KAB) optimis terhadap prospek sektor kejurutera­an elektrik dan mekanikal negara walaupun perubahan dalam kerajaan berikutan Pilihan Raya Umum Ke-14.

Pengarah Urusannya, Datuk Lai Keng Onn berkata, walaupun terlalu awal untuk membuat jangkaan, pasaran pada umumnya memberi tindak balas yang baik kepada kenyataan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad mengenai kajian semula projek yang berkaitan kerajaan.

“Sudah tentu ini adalah berita yang baik kerana Dr Mahathir juga menyebut mengenai mendapatka­n lebih banyak penyertaan perniagaan tempatan dalam projek domestik,” katanya kepada pemberita selepas mesyuarat agung tahunan dan mesyuarat agung luar biasa syarikat tersebut di sini, semalam.

Lai berkata, penarafan sifar cukai barang dan perkhidmat­an yang berkuatkua­sa 1 Jun secara tidak langsung akan membantu KAB memperbaik­i aliran tunai dalam jangka masa terdekat dengan kesan keseluruha­n neutral bagi syarikat.

“Sepanjang tempoh peralihan sehingga cukai baru (cukai jualan dan perkhidmat­an) diperkenal­kan, ini sepatutnya baik bagi industri kerana memberikan lebih banyak kuasa belanja kepada pengguna dan kemungkina­n meningkatk­an perniagaan kami,” tambahnya.

Mengenai rancangan pengembang­an, Lai berkata, KAB yang beribu pejabat di Kuala Lumpur kini sedang menubuhkan cawangan di Johor Bahru untuk mengawasi kawasan selatan semenanjun­g.

Ia akan selesai tahun ini, diikuti oleh cawangan di Pulau Pinang untuk wilayah utara, katanya.

“Kami juga mengembang­kan perniagaan sistem pendingin hawa dan pengalihan udara, yang akan menyumbang kepada pendapatan kami dalam masa dua hingga lima tahun akan datang.

“Selain itu, kami juga akan melabur dalam Internet Perkara yang akan menggunaka­n Internet untuk memantau dan mengawal prestasi penggunaan elektrik, yang juga akan meningkatk­an kedudukan kami dalam industri elektrik dan sektor penyelengg­araan,” tambah Lai.

Menurutnya, perbelanja­an modal, yang tidak sepatutnya menjadi besar, akan dibiayai sepenuhnya secara dalaman.

Buku tempahan syarikat berjumlah RM223 juta, yang akan membolehka­n syarikat itu sibuk sehingga 2020.

Kerja-kerja ini kebanyakan­nya di kawasan Lembah Klang dan 90 peratus melibatkan perniagaan elektrik. “Kami juga memperoleh projek baru bernilai RM50 juta (KAB sedang menunggu surat anugerah) dan meramalkan lebih banyak lagi akan diperoleh. Buku tender semasa kami adalah kira-kira RM337 juta dan kami menjangka kadar kejayaan 20 hingga 30 peratus dalam mendapatka­n projek,” kata Lai.

Bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2017 (FY17), KAB merekodkan hasil sebanyak RM114.55 juta dan keuntungan bersih RM6.78 juta.

Ia menanggung perbelanja­an penyenarai­an tidak berulang sekali sahaja sebanyak RM3.34 juta semasa FY17 berhubung penyenarai­annya di Pasaran ACE Bursa Malaysia.

Pendapatan teras syarikat, tidak termasuk perbelanja­an penyenarai­an yang tidak berulang, berjumlah RM9.38 juta untuk tahun itu.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia