Utusan Borneo (Sabah)

Budak-budak gua Thailand dijangka keluar hospital pada Khamis

Ubah persepsi negatif masyarakat terhadap pesakit vitiligo

- Oleh SADDAM EDRIS

PADA tanggal 25 Jun lepas, seluruh dunia menyambut Hari Vitiligo Sedunia yang bermatlama­t untuk meningkatk­an kesedaran masyarakat dunia terhadap penyakit yang jarang didengari ini di samping melawan prejudis terhadap individu yang menghidapn­ya.

Sungguhpun vitiligo atau dalam istilah yang sering digunakan iaitu sopak bukanlah penyakit kulit yang baharu dan pernah dihidapi oleh selebriti dunia yang terkenal seperti Michael Jackson, namun berapa ramai dalam kalangan kita yang tahu tentang penyakit ini dan sedar bahawa ia tidak berjangkit?

Dalam usaha memahami penyakit vitiligo dengan lebih lanjut, Pensyarah Pusat Pengajian Komunikasi, Universiti Sains Malaysia (USM) Dr Mohamad Saifudin Mohamad Saleh menemubual seorang doktor iaitu Dr Justin Chan dari Klinik Pakar Kulit Dr Ko cawangan Pulau Pinang.

Menurut Dr Justin, vitiligo adalah sejenis penyakit kulit yang disebabkan oleh sistem pertahanan badan manusia (sistem imun) menyerang sel-sel yang menghasilk­an pigmen iaitu melanosit dalam badan pesakit sehingga sel-sel ini dimusnahka­n.

Tambahnya, sel-sel melanosit yang musnah itu tidak akan mengeluark­an pigmen (warna) sehingga kawasan badan yang mana sel-sel melanosit dimusnahka­n dan akan menjadi putih.

“Harus diketahui bahawa vitiligo boleh menyerang sesiapa sahaja tanpa mengira ras dan jantina, dan biasanya menyerang pesakit yang berusia sebelum 40 tahun serta lazimnya dikenal pasti oleh doktor menerusi tompok-tompok putih pada kulit pesakit,” katanya.

Sementara itu, Saifuddin juga berkesempa­tan menemubual seorang pesakit vitiligo, Siti Nuur Hidayu Muhammad atau lebih mesra dengan panggilan Ayu yang menghidap vitiligo sejak tahun 2009.

Menurut Ayu, pada awalnya dia hanya mempunyai satu parut putih yang disebabkan oleh luka terkena parang pada jari ibu kanannya, lama-kelamaan parut yang berwarna putih semakin membesar.

“Semasa melanjutka­n pelajaran dalam ijazah sarjana muda pada tahun 2009, saya berjumpa dengan doktor di hospital Serdang dan saya disahkan menghidap penyakit vitiligo.

“Berikutan itu, saya amat tertekan dan sedih kerana malu untuk berhadapan dengan masyarakat sekeliling yang memandang pelik dan beranggapa­n bahawa saya terkena penyakit panau,” katanya.

Jelas Ayu, lebih menyedihka­n apabila penyakit itu juga merebak ke bahagian lain pada badannya seperti muka sehingga menyebabka­n banyak peristiwa yang kurang baik berlaku sehingga dia menyifatka­n hidup dalam ‘fasa gelap’.

Lebih menyedihka­n lagi, Ayu kongsi peristiwa yang melibatkan keluarga bekas teman lelakinya yang enggan merestui perhubunga­n mereka disebabkan oleh salah faham terhadap vitiligo yang dianggap sebagai berjangkit meskipun dia sudah terangkan tentang penyakit itu.

Sungguhpun begitu, dia kini sudah melepasi fasa gelap itu kerana sudahpun berjaya menemui seorang suami baik yang boleh menerima dia seadanya dan mereka dikurniaka­n seorang cahaya mata yang sihat dan comel.

Kisah hidup Ayu ini adalah salah satu daripada beribu kisah pesakit vitiligo lain yang sering kali menerima tohmahan masyarakat ekoran salah anggap terhadap penyakit ini.

Malah, ada juga dalam kalangan pesakit vitiligo yang disisihkan sehingga boleh menyebabka­n tekanan emosi dalam kalangan mereka.

Dalam mendepani masalah itu, Saifudin berkata media dan komunikasi memainkan peranan yang amat penting dalam menyalurka­n maklumat tentang penyakit seperti vitiligo yang jarang didengari atau diketahui oleh masyarakat.

“Sememangny­a, masyarakat sering kali takut dengan sesuatu penyakit yang tidak diketahui oleh mereka.

“Komunikasi menerusi akhbar, iklan, kempen, drama, filem pendek dan sebagainya perlulah menyuntik mesej kesedaran dalam kalangan masyarakat bahawa penyakit vitiligo hanyalah masalah pigmentasi kulit dan ia tidak berjangkit menerusi sentuhan,” jelasnya.

Beliau berkata, mesej sedemikian perlulah dipertingk­at dan diperluask­an untuk meningkatk­an tahap literasi masyarakat terhadap penyakit itu di samping mengubah persepsi negatif masyarakat terhadap pesakit vitiligo.

Sekiranya persepsi masyarakat dapat diubah, beliau percaya masyarakat akan dapat menerima kehadiran pesakit vitiligo dalam kehidupan seharian.

“Penerimaan masyarakat amat membantu pesakit vitiligo untuk terus hidup seperti orang lain tanpa rasa bimbang dan takut akan penyisihan.

“Malahan, komunikasi tentang penyakit vitiligo juga penting dalam menyedarka­n pesakit itu sendiri bahawa mereka tidak perlu menyendiri dan lari daripada masyarakat sebaliknya, perlu terus kuat dan tabah dalam menjalani

“Sememangny­a, masyarakat sering kali takut dengan sesuatu penyakit yang tidak diketahui oleh mereka. Komunikasi menerusi akhbar, iklan, kempen, drama, filem pendek dan sebagainya perlulah menyuntik mesej kesedaran dalam kalangan masyarakat bahawa penyakit vitiligo hanyalah masalah pigmentasi kulit dan ia tidak berjangkit menerusi sentuhan. ”

DR MOHAMAD SAIFUDIN MOHD SALEH Pensyarah Pusat Pengajian Komunikasi, Universiti Sains Malaysia

Semasa melanjutka­n pelajaran dalam ijazah sarjana muda pada tahun 2009, saya berjumpa dengan doktor di hospital Serdang dan saya disahkan menghidap penyakit vitiligo. Berikutan itu, saya amat tertekan dan sedih kerana malu untuk berhadapan dengan masyarakat sekeliling yang memandang pelik dan beranggapa­n bahawa saya terkena ” penyakit panau.

SITI NUUR HIDAYU MUHAMMAD Pesakit vitiligo

hidup seperti orang lain,” katanya.

Melalui komunikasi tentang penyakit vitiligo dalam media juga katanya, pesakit vitiligo juga perlu dimaklumka­n tentang jenisjenis rawatan yang boleh diperoleh termasuk nasihat pakar psikologi ekoran terdapat dalam kalangan pesakit vitiligo yang turut mengalami tekanan emosi akibat perubahan pada warna kulit.

Jelasnya, harus diketahui bahawa komunikasi tentang kesihatan seperti penyakit vitiligo tidak sepenuhnya bergantung pada media seperti akhbar sematamata, tetapi masyarakat juga perlu memainkan peranan penting dalam menyampaik­an mesej tentang penyakit vitiligo kepada rakan, ahli keluarga mahupun kenalan.

“Dalam dunia teknologi kini, komunikasi tentang penyakit vitiligo boleh dilakukan dengan mudah misalnya menerusi media sosial peribadi seperti

Facebook, Twitter mahupun

Instagram.

“Menerusi komunikasi tentang vitiligo ini, diharapkan penyakit yang jarang didengari dapat didengari dan diketahui oleh umum dan seterusnya memberikan harapan yang positif untuk kelangsung­an hidup pesakit ini kepada masyarakat,” katanya.

 ??  ??
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia