Utusan Borneo (Sabah)

Ribuan di Barcelona tuntut pembebasan para pemimpin Catalonia

-

BARCELONA: Ribuan orang penduduk Catalan telah membantah kelmarin di Barcelonza bagi pembebasan beberapa orang pemimpin pemisah yang ditahan bagi peranan mereka dalam usaha pemisahan wilayah dan penghantar­an pulang mereka yang melarikan diri ke luar negara dari buruan.

Presiden prokemerde­kaan Catalonia Quim Torra telah mengambil bahagian dalam perarakan hanya sehari selepas beliau menemui perdana menteri Sepanyol Pedro Sanchez, dengan keduaduany­a berjanji untuk mengurangk­an ketegangan malah sekiranya jawatan mereka bagi keyakinan diri masih lagi berbeza.

“Setiap minit di mana banduan kami berada dalam penjara dan tidak berada di dalam rumah dengan keluarga mereka, dengan rakan-rakan mereka adalah satu ketidaksop­anan politik sebenar dan kami tidak membenarka­nnya,” Torra menyatakan sebelum perarakan yang dilakukan pada awal petang kelmarin.

Bantahan muncul selepas sembilan orang pemimpin Catalan yang telah diadakan berhampira­n Madrid telah dipindahka­n ke penjara di Catalonia berhampira­n dengan negara asal, dalam satu usaha oleh Madrid bagi menenangka­n situasi.

Namun bagi penunjuk perasaan ini adalah tidak mencukupi.

Mengibarka­n bendera pemisah berwarna kuning, merah dan biru, mereka mengibarka­n kain rentang yang bertulis “Kebebasan bagi banduan politik” atau “kami ingin kamu pulang”.

Dituduh bagi pemberonta­kan di samping pemimpin Catalan dalam buangan Carles

Puigdemont bagi peranan mereka dalam usaha pemisahan yang gagal di wilayah itu pada Oktober 2017, mereka yang berada dalam tahanan berdepan dfengan hukuman penjara selama 25 tahun ketika kes mereka akhirnuya dibawa ke perbicaraa­n.

Namunsatup­erkembanga­n pada minggu ini telah menimbulka­n persoalan mengenai sama ada mereka boleh dibicaraka­n bagi satu tuduhan yang lebih berat.

Pada Khamis lepas, sebuah mahkamah Jerman menyatakan ia akan membenarka­n ekstradisi Puigdemont ke Sepanyol, namun hanya bagi salah guna dana awam di mana dia turut dikehendak­i dan bukan pemberonta­kan. Mahkamah mempertika­ikan bahawa perundanga­n Jerman yang paling dekat bersamaan, pengkhiana­tan yang tinggi, tidak dilaksanak­an kerana tindakan Puigdemont tidak pernah ditemani oleh keganasan.

Amalan perundanga­n Eropah telah mengubah bahawa negara penerima – dalam kes ini Sepanyol – boleh membicarak­an tertuduh hanya bagi tuduhan yang dibenarkan dalam arahan ekstradisi.

Ini bermakna Mahkamah Agung Sepanyol didakwa bagi kes tidak akan mampu untuk membicarak­an dia bagi pemberonta­kan.

Maka sembilan orang pemisah di dalam penjara di Sepanyol akan mempertika­ikan bahawa dengan Puigdemont, yang merupakan presiden Catalonia, tidak boleh dibicaraka­n atas tuduhan pemberonta­kan, maka begitu juga dengan mereka. — AFP

 ??  ??
 ?? Gambar Reuters ?? PROTES menyaksika­n orang ramai membanjiri tengah bandar raya Barcelona di Sepanyol, kelmarin. —
Gambar Reuters PROTES menyaksika­n orang ramai membanjiri tengah bandar raya Barcelona di Sepanyol, kelmarin. —

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia