Utusan Borneo (Sabah)

Stuart Michael Setiausaha Agung FAM baharu

-

KUALA LUMPUR: Bekas Ketua Pegawai Eksekutif Malaysian Super League (MSL), Stuart Michael Ramalingam dilantik sebagai Setiausaha Agung Persatuan Bola Sepak Malaysia (FAM) yang baharu.

Presiden FAM Datuk Hamidin Mohd Amin berkata pelantikan Stuart sebagai Setiausaha Agung FAM yang ke-10 itu diputuskan berdasarka­n Artikel 61 Perenggan 1 dalam Statut FAM yang menyatakan Setiausaha Agung hendaklah dilantik oleh Presiden.

“Selaku Presiden FAM, saya amat berharap agar beliau dapat menjalanka­n tugas dengan profesiona­l dan penuh amanah demi memartabat­kan bola sepak negara,” katanya dalam kenyataan pada Ahad.

Hamidinber­kataStuart,41,menjadipil­ihan untuk memegang jawatan itu berdasarka­n pengalaman 10 tahun dimiliki beliau dalam bidang pengurusan dan pentadbira­n bola sepak termasuk pernah memegang beberapa jawatan dalam Persekutua­n Bola Sepak Antarabang­sa (FIFA) dan Konfederas­i Bola Sepak Asia (AFC).

Pengalaman Stuart bermula pada 2008 apabila dilantik oleh FIFA sebagai ‘Profession­alisation Consultant’ yang bertanggun­gjawab memberi sokongan berterusan dan konsultans­i kepada anggota gabungan FIFA dalam mewujudkan ligaliga baharu, mengemas kini pentadbira­n persatuan negara serta menjadi perancang bagi program pendidikan pentadbira­n FIFA (Futuro III).

Pada 2010, beliau dilantik menjadi Ketua Pegawai Eksekutif MSL dan diberi mandat untuk merencanak­an struktur FAM and juga aspek komersial badan induk itu. Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia