Utusan Borneo (Sabah)

`Pembelajar­an merentasi kurikulum’

Pelajar PPKI SMK Bahang timba ilmu di Thailand

-

Program yang diadakan itu juga telah mewujudkan pembelajar­an luar bilik darjah yang menyeronok­kan dengan para pelajar berpeluang mengunjung­i tempat-tempat menarik di Bangkok. MOHD SUFRI SALIM Penolong Kanan Pendidikan Khas SMK Bahang

PENAMPANG: Seramai 13 pelajar daripada Program Pendidikan Khas Integrasi (PPKI) Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Bahang, baru-baru ini, mengadakan­lawatansam­bil belajar ke Thailand.

Program Lawatan Pengantara­bangsaan Sambil Belajar Ke Thailand yang bermula pada 2 hingga 6 November itu turut disertai sembilan ibu bapa pelajar, tujuh guru serta dua orang pembantu pengurusan murid.

Penolong Kanan Pendidikan Khas SMK Bahang Mohd Sufri Salim berkata, antara objektif lawatan sambil belajar itu diadakan adalah bagi melaksanak­an pembelajar­an merentasi kurikulum, selaras dengan kehendak Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM).

“Selain itu, ia juga bagi menanamkan disiplin diri pelajar dan sikap ketidak bergantung­an kepada orang lain selain mengeratka­n kerjasama serta pemuafakat­an di antara pelajar, ibu bapa, guru, dan pembantu pengurusan murid.

“Program yang diadakan itu juga telah mewujudkan pembelajar­an luar bilik darjah yang menyeronok­kan dengan para pelajar berpeluang mengunjung­i tempat-tempat menarik di Bangkok,” katanya dalam satu kenyataan, di sini pada Sabtu.

Antara tempat yang dilawat rombongan PPKI SMK Bahang itu termasuk di Nong Nooch Village Tropical Garden, Pattaya; Safari and Marine World, Bangkok;ChatuchakM­arket; Damneon Saduak Floating Market; Maeklong Railway Station; Madame Tussauds Wax Museum; Dreamworld serta Chao Phraya River Cruise and Wat Arun.

Dalam pada itu, Mohd Sufri turut berharap program yang diadakan itu memberikan kenangan menarik kepada semua rombongan yang menyertain­ya khususnya para pelajar.

“Syabas juga diucapkan kepada semua yang memberi kerjasama dalam merealisas­ikan program ini terutama penyelaras program, Hasalinda @ Nur Ismail yang telah bertungkus lumus menjayakan­nya,” katanya.

 ??  ?? PARA pelajar turut mengalami pengalaman seronok di Dreamworld, Bangkok.
PARA pelajar turut mengalami pengalaman seronok di Dreamworld, Bangkok.
 ??  ?? ROMBONGANP­PKISMKBaha­ngtidak melepaskan peluang bergambar di sebalik bangunan indah di Nong Nooch Village Tropical Garden di Pattaya.
ROMBONGANP­PKISMKBaha­ngtidak melepaskan peluang bergambar di sebalik bangunan indah di Nong Nooch Village Tropical Garden di Pattaya.
 ??  ?? ROMBONGAN PPKI SMK Bahang menikmatip­engalamanm­enarik mereka di Thailand, baru-baru ini.
ROMBONGAN PPKI SMK Bahang menikmatip­engalamanm­enarik mereka di Thailand, baru-baru ini.
 ??  ?? GAMBAR kenangan di Wat Arun, Bangkok.
GAMBAR kenangan di Wat Arun, Bangkok.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia