Utusan Borneo (Sabah)

Penyerang berpisau Melbourne berpandang­an pelampau

-

MELBOURNE: Seorang warga Australia yang dilahirkan di Somalia yang melakukan serangan pisau berdarah di Melbourne mempunyai pandangan pelampau dan dikenali badan perisikan, kata pihak berkuasa semalam, manakala mereka menjalanka­n serbuan dan menyoal siasat puluhan saksi.

Polis Persekutua­n Australia berkata Hassan Khalif Shire Ali yang berusia 30 tahun dan ditembak mati selpas dia memandu sebuah kenderaan pacuan empat roda dengan muatan silinder gas ke pusat bandar raya dan menikam tiga orang, lari ke Australia ketika kanak-kanak bersama keluargany­a pada 1980-an.

Dia menikam tiga orang sebelum dicabar oleh orang ramai dan pegawai bersenjata yang akhirnya menembakny­a di bahagian dada. Salah seorang mangsanya maut di tempat kejadian manakala dua lagi cedera.

Pihak berkuasa sudah menyoal kira-kira 35 orang yang menyaksika­n serangan waktu kemuncak itu, yang walaupun kasar, dikatakan telah dirancang untuk “menyebabka­n ketakutan dan menyebabka­n kematian maksimum” di pusat bandar raya kedua yang sibuk di Australia.

Pegawai bersenjata menyerbu dua alamat di barat dan timur laut bandar raya, yang dikaitkan dengan keluarga dan kenalan suspek, tetapi ancaman berterusan dipercayai tidak ada.

Lelaki yang dibunuh oleh Shire Ali dinamakan oleh media tempatan sebagai Sisto Malaspina, seorang ikon berusia 74 tahun bagi budaya kulinari yang pesat berkembang di Melbourne dan pengusaha sebuah kafe Itali yang terkenal.

Dua lelaki lain yang cedera dalam serangan itu masih menerima rawatan tetapi dijangka akan pulih.

Pihak berkuasa Australia sekarang berdepan dengan persoalan yang sukar tentang bagaimana Shire Ali, yang dikenali Pertubuhan Perisikan Keselamata­n Australia sekurang-kurangnya selama tiga tahun, dapat melancarka­n serangan.

Pasport Australian­ya ditarik balik pada 2015 ekoran kebimbanga­n bahawa dia cuba pergi ke Syria untuk menyertai kumpulan Negara Islam (IS).

Adiknya akan menghadapi perbicaraa­n pada tahun depan atas tuduhan berkaitan keganasan yang berasingan, dituduh cuba mendapatka­n senjata api dan membunuh orang ramai yang meraikan Ambang Tahun Baharu.

“Penilaian telah dibuat bahawa walaupun dia mempunyai pandangan radikal, dia tidak menimbulka­n ancaman kepada persekitar­an keselamata­n negara,” kata Ian Mccartney, seorang pegawai antiterori­sme polis persekutua­n, tentang Shire Ali.

Mccartney menyifatka­n serangan itu sebagai “seruan untuk bangun” walaupun IS kehilangan wilayah di Iraq dan Syria, di mana tentera Australia menjadi sebahagian daripada perikatan yang memerangi kumpulan tersebut.

“Keadaan tentang bagaimana dia dan bila dia beralih daripada mempunyai pandangan yang radikal ini kepada melancarka­n serangan ini semalam akan menjadi fokus penting dalam siasatan,” kata Mccartney.

IS yang sering mengaku bertanggun­gjawab bagi serangan sedemikian berkata menerusi sayap dakyahnya bahawa suspek adalah seorang “pejuang Negara Islam dan melancarka­n operasi itu”.

Ia tidak memberikan bukti untuk menyokong dakwaannya.

Rakaman saksi menunjukka­n polis bergelut sekurang-kurangnya selama seminit untuk mengepung suspek yang menerkam, melibas dan menikam dengan liar dua anggota polis.

Sekurang-kurangnya dua anggota awam masuk campur untuk membantu polis. Seorang lelaki bersenjata­kan kerusi kafe manakala seorang lagi yang pantas digelar “hero Aussie” dalam media sosial berulang kali cuba merempuh suspek dengan kart beli-belah besi yang kosong.

Namun serangan terus berlaku sebelum seorang anggota polis memilih kekerasan dan menembak bahagian dada suspek.

Anggota polis “cuba meredakan keadaan secara lisan”, kata Ketua Pesuruhjay­a Polis Victoria, Graham Ashton.

“Apabila anggota polis berpandang­an ancaman kepada nyawa tidak dapat dielakkan, ketika itulah senjata api dikeluarka­n,” tambahnya.

Saksi Chris Newport, 60, menceritak­an bagaimana dia pulang dari satu temu janji pekerjaan apabila dia terdengar bunyi bising yang kuat dan melihat sebuah trak terbakar, dan bergolek melintasi landasan trem sebelum bunyi letupan kedua yang lebih kuat berlaku.

“Dalam sesaat, segalanya berubah,” kata Newport kepada AFP, dan menggambar­kan Shire Ali sebagai menunjukka­n pisau dengan gila.

“Anda tidak dapat bayangkan seseorang yang membuat keputusan untuk berbuat demikian.”

Polis berkata alat letupan yang dia buat sendiri diperbuat daripada silinder gas dan sebentuk pemetik api dan “ternyata tidak canggih”.

Perdana Menteri Australia Scotta Morrison berkata negara itu akan ragu-ragu dalam usaha memerangi “Islam yang radikal, ganas dan melampau, yang menentang cara hidup kita”.

Shire Ali “cuba memupuk ketakutan di negara kita. Seperti mereka yang mencuba sebelumnya, pengganas ini gagal,” katanya.

Beliau menyebut tentang lebih 12 komplot pengganas yang gagal sebagai bukti bahawa rakyat Australia boleh menaruh kepercayaa­n keapda pihak berkuasa antiterori­sme mereka.

Melbourne merupakan bandar raya kedua terbesar di Australia, sebuah metropolis kosmopolit­an dengan hampir lima juta penduduk yang terkenal dengan kafe, bar, restoran dan taraf hidupnya yang tinggi.

Serangan kelmarin merupakan tamparan berganda bagi bandar raya tersebut kerana ia berlaku pada waktu perbicaraa­n pembunuhan sedang diadakan bagi James Gargasoula­s, 28, yang dituduh melanggar orang ramai dengan keretanya di kawasan yang sama pada 2017, dan membunuh enam orang.

Motif bagi serangan itu masih belum jelas. — AFP

 ??  ??
 ??  ?? MENCARI BUKTI: Pegawai polis memeriksa mayat di tempat kejadian selepas kejadian serangan pisau di Melbourne, kelmarin. Penyerang berpisau membunuh seorang dan mencederak­an dua orang dalam serangan waktu kemuncak di tengah Melbourne kelmarin sebelum ditembak dan ditahan oleh polis. — Gambar AFP
MENCARI BUKTI: Pegawai polis memeriksa mayat di tempat kejadian selepas kejadian serangan pisau di Melbourne, kelmarin. Penyerang berpisau membunuh seorang dan mencederak­an dua orang dalam serangan waktu kemuncak di tengah Melbourne kelmarin sebelum ditembak dan ditahan oleh polis. — Gambar AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia