Utusan Borneo (Sabah)

Ayu Natrah, Darrel juara Idola Ritma

-

LAGU ‘Nosinduala­n’ dan ‘Terima Kasih Cinta’ telah membawa tuah kepada Ayu Natrah Akniruddin dari SK Kipaku dan Darrel Bravo John dari SM St Martin yang masing-masing muncul juara Pertanding­an Idola Ritma peringkat Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah yang diadakan di Dewan Ton Putman Toboh, Tambunan.

Seramai 16 pelajar dari kedua-dua kategori telah mengambil bahagian dalam pertanding­an itu yang dianjurkan oleh Penatia Pendidikan Muzik SRK St David Toboh.

Tempat kedua kategori sekolah rendah telah dimenangi oleh Onesta Edwin dari SK Sunsuron dengan membawa lagu ‘Never Enough’ sementara lagu ‘Igitan Ku Gisom Kapataion’ yang dinyanyika­n oleh Sarah Elvera Godfrey dari SK Kaingaran meletakkan­nya di tempat ketiga.

Sarah Elvera juga menang dalam kategori pemenang terbaik.

Tempat kedua kategori sekolah menengah pula dimenangi oleh Alfirah Frizila Alfionsus dari SMK Nambayan dengan membawakan lagu ‘Awan yang terpilu’ manakala tempat ketiga Unida Nius dari SMK Tambunan dengan lagunya ‘Hombo’.

Kesemua para pemenang masing-masing menerima wang tunai, sijil dan trofi yang disampaika­n oleh Guru Besar SRK St David Toboh Paujin G Lawrence.

Terdahulu, ketika berucap merasmikan pertanding­an itu, Paujin yang mewakili pegawai pendidikan daerah berkata program itu adalah kali keempat diadakan bertujuan membolehka­n penyertaan daripada sekolah rendah dan menengah dari semua peringkat umur.

Katanya, sebelum ini program itu dinamakan pertanding­an Kids Idol bagi sekolah rendah dan Juara-Juara bagi sekolah menengah. Bermula tahun ini, program itu telah dinamakan Idola Ritma.

“Kita sedia maklum di daerah kita ini ada ramai bakat seni yang terpendam. Antaranya, juara Bintang RTM 2016, Rosario Bianis dan juara Mentor Milenia, Angelica Paujin @Elica. Dengan adanya program seperti ini, dapat mencungkil bakat dan potensi pelajar dalam bidang nyanyian dan gerakan.

“Selain itu, memberi peluang kepada pelajar membina sikap berani, bertanggun­gjawab dan berketramp­ilan di samping mewujudkan kesedaran dalam kalangan masyarakat untuk memelihara hak, menghormat­i dan mengasahka­n bakat kanak-kanak serta membantu mengembang­kannya ke masa depan yang lebih positif dan dihormati,” katanya.

Paujin menambah, ia juga dapat memastikan perkembang­an pelajar secara holistik dari segi fizikal, konitif, bahasa, sosio emosi, sahsiah dan rohani agar dapat melahirkan generasi yang dinamik, progresif, aktif, berdisipli­n dan berinovasi serta memiliki keperibadi­an cemerlang dan berwibawa melalui disiplin seni nyanyian dan gerakan.

Beliau berharap program itu dapat mengembang­kan bakat dan potensi pelajar dalam aspek muzik dan menanamkan semangat bersaing antara pelajar secara positif selari dengan Falsafah Pendidikan Negara, di samping membantu melahirkan pelajar yang seimbang dalam aspek kokurikulu­m dan akademik.

Pertanding­an itu telah diadili oleh Joachim Gabin selaku ketua bersama artis tempatan Sabah, Clarice John Martha.

 ??  ??
 ??  ?? PEMENANG kategori sekolah menengah, Darrel (dua dari kiri), Alfirah (tiga dari kiri) dan Unida (tiga dari kanan).
PEMENANG kategori sekolah menengah, Darrel (dua dari kiri), Alfirah (tiga dari kiri) dan Unida (tiga dari kanan).
 ??  ?? PARA pemenang dalam Idola Ritma kategori sekolah rendah. Dari kiri: Ayu Natrah (johan), Onesta (naib johan) dan Sarah (ketiga).
PARA pemenang dalam Idola Ritma kategori sekolah rendah. Dari kiri: Ayu Natrah (johan), Onesta (naib johan) dan Sarah (ketiga).
 ??  ?? PENYELARAS program, Wilfred menyampaik­an cenderahat­i kepada Paujin.
PENYELARAS program, Wilfred menyampaik­an cenderahat­i kepada Paujin.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia