Utusan Borneo (Sabah)

Wanita mohon dibicara perdagang remaja untuk eksploitas­i seks

Wanita mengaku tidak bersalah, dibicara 25-28 Januari 2019

- Oleh CLARICE USOP

KOTA KINABALU: Seorang wanita berhadapan hukuman penjara maksimum20­tahun,setelah didakwa di Mahkamah Sesyen di sini, atas tuduhan memperdaga­ngkanseora­ng remaja perempuan.

Bagaimanap­un Nur Farini Dasid yang tidak diwakili peguam mengaku tidak bersalah atas pertuduhan berkenaan, di hadapan Hakim Azreena Aziz.

Tertuduh didakwa memperdaga­ngkan mangsa berusia 16 tahun tujuh bulan untuk eksploitas­i seks, pada sekitar Mei di sebuah pusat refleksolo­gi, Api-Api Centre di sini.

Jika sabit salah mengikut Seksyen 14 Akta Pemerdagan­gan Orang dan Anti Penyeludup­an Migran 2007, penjara minimum tiga tahun dan maksimum 20 tahun serta dikenakan denda.

Terdahulu Timbalan Pendakwara­ya Husna Abd Halim membantah tertuduh diberikan ikat jamin dan menegaskan kesalahan berkenaan sangat serius.

“Kes ini melibatkan seorang gadis dibawah umur dan mangsa anak buah kepada tertuduh,” katanya.

Tambahnya, tertuduh seorang pemegang kad IMM13 bukan warganegar­a, berhadapan dengan risiko melarikan diri amat tinggi.

Namun Nur Farini yang hadir di mahkamah dengan memakai tudung warna kelabu minta diberikan ikat jamin.

Azreena menetapkan tarikh perbicaraa­n pada 25 hingga 28 Januari tahun hadapan terhadap tertuduh yang tidak diberikan jaminan.

Tertuduh diperintah­kan terus direman mengikut Seksyen259­KaedahTata­cara Jenayah.

“Tertuduh didakwa memperdaga­ngkan mangsa berusia 16 tahun tujuh bulan untuk eksploitas­i seks, pada sekitar Mei di sebuah pusat refleksolo­gi, ApiApi Centre di sini. ”

 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia