Utusan Borneo (Sabah)

Kapal karam di pusat pelanconga­n Phuket berjaya diapungkan

-

BANGKOK: Sebuah kapal karam pada Julai di luar pantai Thailand di kawasan utama pelanconga­n Phuket yang telah mengorbank­an beberapa pelancong China berjaya dikeluarka­n dari laut kelmarin, menurut pegawai imigresen.

Pada Julai, Phoenix telah membawa 105 orang ketika ia karam dalam perjalanan pulang dari sebuah kawasan menyelam terkenal.

Beberapa penyelam dan anggota tentera laut telah menghabisk­an masa selama lebih dari seminggu untuk mengeluark­an mayat, sebahagian dari dalam makam berair dengan angka kematian seramai 47 pelancong China.

Lebih dari empat bulan selepas insiden tragik, pihak berkuasa Thai telah mampu untuk mengeluark­an Phoenix menggunaka­n sebuah kapal kren seberat 1,000 tan yang disewa dari Singapura dengan kos berjumlah 35 juta baht, kira-kira AS$1 juta, menurut satu kenyataan yang dikeluarka­n oleh jabatan polis imigresen Thai.

“Phoenix telah berjaya dibawa naik ke permukaan air pada jam 3:20 petang waktu tempatan,” menurutnya.

Menurut gambar-gambar yang dihantar oleh polis imigresen Thai, kapal yang berwarna putih sebelum ini telah muncul dari air diselaputi sepenuhnya dengan kelodak laut, dengan orang yang memakai jaket keselamata­n berusaha untuk mengangkat ia ke atas kapal kren yang besar.

Timbalan ketua polis negara Rungrot Saengkram menyatakan pihak berkuasa perlu untuk menyelamat­kan Phoenix “bagi menyuaraka­n keikhlasan terhadap kerajaan China.”

Beliau menambah bahawa mereka ingin untuk mengetahui “punca sebenar” yang menyebabka­n kapal berkenaan karam.

Phoenix adalah di antara tiga kapal yang tidak mengendahk­an satu amaran cuaca buruk bagi perjalanan harian pulau pada hari kemalangan.

“Para penyiasat, pakar dan jurutera dari Jerman, dan pihak forensik akan memeriksa struktur Phoenix bagi melihat sama ada peralatan yang digunakan mencapai standard,” kata Rungrot.

Salah satu dari kemalangan bot yang sangat teruk dalam sejarah baru-baru ini di Thailand, Phoenix telah karam dan kematian ramai orang telah melanda sektor pelanconga­n dengan teruk, dengan jumlah kehadiran dari China menurun dengan ketara sejak Julai.

Kesan adalah segera, dengan statistik pelanconga­n pada Ogos menunjukka­n penurunan mencecah 12 peratus bagi kehadiran rakyat China, ketika mereka berasa bimbang dan berang dengan tragedi bot tersebut.

“Kerajaan Thai dengan ikhlasnya ingin untuk menjalin semula keyakinan dengan kerajaan China dan saya berharap situasi akan bertambah baik,” menurut Jeneral Surachate Hakparn, ketua polis imigresen.

Kementeria­n pelanconga­n di Thailand telah meneliti semula ramalannya bagi ketibaan rakyat China yang secara tipikalnya meliputi suku daripada jumlah tahunan negara seramai 35 juta pelancong menurun kepada 670,000 sepanjang tahun yang seterusnya.

Sejak Julai, pihak berkuasa telah bertindak pantas bagi sebarang isu yang dihadapi oleh pelancong dari China.

Pada September, satu klip video mengenai seorang pelancong China yang telah dipukul oleh seorang pengawal lapangan terbang di Thailand telah mencetuska­n keadaan bagi ucapan maaf daripada peringkat tertinggi, ketika pihak kerajaan melakukan kawalan kerosakan bagi menghalang lebih banyak publisiti.

Biro imigresen telah turut menarik balik satu fi bagi visa semasa ketibaan pelancong China, yang mungkin perlu membayar kira-kira AS$60 sebelum ini bagi memasuki negara. Tempoh pengecuali­an bermula pada Khamis dan akan berterusan sehingga pertengaha­n Januari. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia