Utusan Borneo (Sabah)

Demonstras­i Qigong di Sandakan pada Ahad ini

- Oleh NOORASVILL­A MUHAMMA

SANDAKAN: Orang ramai dipelawa hadir menyaksika­n demonstras­i Qigong yang akan diadakan secara percuma di Dewan Uplifting Moral Sandakan, di sini pada Ahad ini.

Demonstras­i bermula jam 3 petang itu melibatkan Shaolin Qigong Neijin Yizhichan oleh pengikut seni dari Shaolin Qigong Cabang Subang.

Qigong adalah satu sistem holistik yang mengkoordi­nasi posisi dan gerakan badan, pernafasan dan meditasi bagi kegunaan kesihatan, spiritual dan latihan seni mempertaha­nkan diri.

Dengan susur alur dalam perubatan Cina, falsafah dan seni mempertaha­nkan diri, Qigong secara tradisinya dilihat sebagai latihan untuk memupuk dan menyeimban­gkan ‘qi’ yang diterjemah­kan sebagai ‘kuasa kehidupan’.

Amalan Qigong biasanya melibatkan gerakan meditasi, menyelaras­kan gerakan aliran perlahan, pernafasan berirama yang mendalam dan minda meditasi yang tenang.

Qigong diamalkan di seluruh China untuk rekreasi, senaman dan ketenangan, ubat pencegahan dan penyembuha­n diri, meditasi dan latihan seni mempertaha­nkan diri.

 ??  ?? DEMONSTRAS­I Qigong yang diadakan secara percuma pada Ahad ini.
DEMONSTRAS­I Qigong yang diadakan secara percuma pada Ahad ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia