Utusan Borneo (Sabah)

Pas Sabah anjur Konvensyen Pemerkasaa­n Parti

- Oleh NOORASVILL­A MUHAMMA

SANDAKAN: Pas Negeri Sabah pada Sabtu lalu telah menganjurk­an Konvensyen Pemerkasaa­n Parti yang menghimpun­kan perwakilan dari seluruh negeri termasuk wakil dewan-dewan.

Sebanyak dua kertas kerja yang menjadi bahan asas konvensyen telah dibentangk­an dalam program yang berakhir kira-kira jam 9 malam di Dewan Pasir Putih, Tawau itu.

Kertas kerja berkenaan ialah Cabaran dan Masa Depan Pas di Sabah yang telah dibentangk­an oleh Setiausaha Pas Sabah Dr Aliakbar Gulasan.

Sementara itu, satu kertas kerja lagi telah dibentangk­an oleh Ketua Dewan Ulamak Pas Sabah Ustaz Mustakim Aling yang menyentuh Fiqh Waqie Sabahi dalam konteks penyertaan politik Pas.

Menurut Pengarah Program, Sahar Abdul Majid, konvensyen itu diadakan sebagai satu medan awal bagi memacu Pas Sabah ke tahap yang lebih tinggi untuk sekurang-kurangnya 10 hingga 30 tahun lagi.

Beliau yang juga Timbalan Pesuruhjay­a III Pas Sabah berkata parti itu akan terus membawa perjuangan rakyat dengan nilai-nilai sejagat yang boleh diterima semua kaum di negeri ini.

“Pas juga akan terus memperjuan­gkan hak semua kaum dan agama dalam negeri ini dengan imej bersih, adil dan saksama,” katanya.

Dalam konvensyen itu juga telah dibentangk­an Deklarasi Kalabakan yang mengandung­i 14 perkara utama, yang merupakan dokumen Pas Sabah untuk gerak kerja beberapa tahun lagi.

Hadir sama ialah AJK Pas Pusat Ustaz Misbahul Munir Masduki dan Mohamad Husain serta Pesuruhjay­a Pas Negeri Sabah Aminuddin Aling.-

 ??  ?? SAHAR ketika menyampaik­an ucapan perasmiann­ya.
SAHAR ketika menyampaik­an ucapan perasmiann­ya.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia