Utusan Borneo (Sabah)

Bekas Adun Ayer Hangat keluar Umno

-

ALOR SETAR: Bekas Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Ayer Hangat Datuk Mohd Rawi Abd Hamid bersama 30 pemimpin Umno peringkat cawangan dan bahagian Langkawi, mengumumka­n keluar parti, pada Khamis.

Dalam sidang media Khamis, Mohd Rawi berkata keputusan itu dibuat selepas mengambil kira perkembang­an landskap politik semasa dan mahu membantu kerajaan sedia di bawah pentadbira­n Pakatan Harapan (PH) memakmurka­n negara.

“Walaupun sayangkan parti tetapi saya ambil keputusan untuk keluar Umno dan sertai parti lain di bawah PH dalam usaha untuk terus bantu menjamin kemakmuran sedia ada di bawah kepimpinan kerajaan sekarang. Mungkin kita boleh bantu mereka (kerajaan sekarang) mana-mana yang lompong sekarang.

“Ada dakwaan kata kami keluar Umno dan masuk parti lain sebab dapat wang tetapi saya hendak maklumkan di sini, kita masuk parti lain tidak diberikan jawatan dan tidak ada wang yang ditawarkan,” katanya kepada pemberita pada sidang media di sini, pada Khamis.

Mohd Rawi, 51, berkata beliau akan mengumumka­n keputusann­ya untuk menyertai parti mana dalam PH dua minggu lagi, manakala anggota lain yang keluar hari ini akan membuat keputusan mereka kemudian.

MohdRawiya­ngjugabeka­s Anggota Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco) mendakwa sehingga kini lebih 50 peratus daripada 17,000 anggota Umno di Langkawi telah keluar parti, namun jumlah sebenar tidak dapat dipastikan berikutan tiada proses pemutihan yang dilakukan.

“Minggu hadapan mungkin ada lagi yang akan umum keluar parti, kita tunggu sahaja. Ada anggota parti yang masih kurang yakin dengan kepimpinan tertinggi walaupun Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mendengar suara anggota Umno dengan mengambil tindakan menyerahka­n tugas tersebut kepada timbalanny­a, Datuk Seri Mohamad Hasan.

“Umno mungkin boleh naik...mungkin dalam tempoh lima atau 10 tahun tapi kita lihat suasana untuk bangkit semula itu susah dan kalau hendak bangkit semula pun mungkin kita perlukan generasi baharu yang tidak terlibat dalam masalah integriti untuk pimpin parti,” katanya.

Dalam pada itu, Mohd Rawi mengucapka­n terima kasih kepada rakan-rakan seperjuang­an di dalam Umno di semua peringkat yang telah banyak membantuny­a dan memohon maaf sekiranya tindakanny­a keluar parti melukakan hati pihak-pihak tertentu. - Bernama

 ??  ?? MOHD Rawi (dua kanan) mengumumka­n keluar Umno dalam sidang media pada Khamis. - Gambar BERNAMA
MOHD Rawi (dua kanan) mengumumka­n keluar Umno dalam sidang media pada Khamis. - Gambar BERNAMA

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia