Utusan Borneo (Sabah)

Pas sokong kekal guru pendidikan Islam dari Semenanjun­g sehinggala­h isu kekurangan guru tempatan diatasi

-

MIRI:PasSarawak­menyokong usahaKemen­terianPend­idikan untuk mengekalka­n khidmat guru-guru pendidikan Islam dari Semenanjun­g di negeri ini sehinggala­h isu kekurangan guru anak tempatan diatasi.

Pesuruhjay­a Pas Sarawak Jofri Jaraiee mengakui terdapat kekurangan guru pendidikan Islam di Sarawak dan ia perlu ditangani segera.

“Pas mengalu-alukan guru pendidikan Islam dari Semenanjun­g berkhidmat di Sarawak bagi membimbing anak-anak Islam dalam subjek terbabit,” katanya dalam satu kenyataan pada Sabtu.

Kedatangan guru-guru berkenaan katanya, memenuhi kehendak dasar pendidikan negara agar pelajaran Islam dihayati dan diamalkan mengikut cara hidup Islam sebenar.

Sebelum ini, Menteri Pendidikan Dr Maszlee Malik menasihatk­an guru agama Islam dari Kelantan dan Terengganu terus berkhidmat di Sabah dan Sarawak.

Menurut Maszlee, keperluan guruagamad­ikedua-duanegeri berkenaan amat mendesak dan memerlukan guru berkenaan terus menabur khidmat di sana.

Mengulas lanjut, PAS menyeru kerajaan Sarawak memberi perhatian kepada keperluan masyarakat Islam di Sarawak seperti memperbany­akkan pusat pendidikan Islam.

“Ia sebagai tempat bagi melatih dan mengajar pelajaran Islam kepada pelatih dari Sarawak agar mereka dapat mengisi slot kekosongan subjek pendidikan Islam,” ujarnya.

Bahkan tambahnya, jika ramai anak-anak tempatan menguasai ilmu agama Islam dan menjadi guru subjek berkenaan, maka guru-guru dari Semenanjun­g boleh kembali ke negeri masingmasi­ng.

“Umat Islam yang mengamalka­n ajaran Islam yang sebenar sudah pasti menjadi warga yang lebih baik dalam menjaga keharmonia­n masyarakat majmuk di Sarawak ini.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia