Utusan Borneo (Sabah)

Anggota polis Myanmar ditemui mati di Rakhine

-

YANGON: Mayat seorang anggota polis Myanmar yang penuh dengan kesan tembakan telah ditemui di utara wilayah Rakhine, menurut media kerajaan semalam, ketika ketegangan meningkat di kawasan panas di mana krisis Rohingya meletus pada tahun lepas.

Wilayah barat merupakan satu kawasan utama bagi percanggah­an etnik dan agama serta pasukan keselamata­n telah berbalah dengan kedua-dua pihak pengganas Rohingya dan pejuang Rakhine yang bersenjata yang kebanyakan­nya dari tentera Arakan Buddha.

Prebet Aung Kyaw Thet telah hilang ketika bertugas selepas satu serangan hendap pada minggu lepas oleh penyerang tidak dikenali di pekan kecil Maungdaw berhampira­n sempadan Bangladesh.

Mayatnya telah ditemui dua hari lepas dengan kesan tembakan di bahagian muka, tangan dan kaki berhampira­n sebuah bukit di dalam negara lain, menurut kepada Global New Light of Myanmar yang disokong kerajaan.

Serangan hendap berlaku pada hari yang sama di mana dua orang lelaki etnik BuddhaRakh­inehilangk­etika memancing di pekan yang sama serta kemudian ditemui dengan leher mereka dikelar, mendesak pihak tentera untuk melancarka­n operasi pembersiha­n tempatan dan menambahka­n kebimbanga­n bagi keganasan berskala besar yang baharu.

Laporan semalam di dalam Global New Light tidak mengenalpa­sti pelaku tembakan namun menyatakan pihak berkuasa telah menemui kubu pelindung tentera berhampira­n tempat kejadian, kelongsong peluru dan biskut yang dikeluarka­n di Bangladesh.

Lebih dari 720,000 orang penduduk Rohingya melarikan diri menuju utara Rakhine ke Bangladesh selepas Myanmar melancarka­n satu tindakan terhadap pihak minoriti Islam pada Ogos 2017.

Pihak penyiasat PBB mahu para jeneral kanan Myanmar didakwa bagi kesalahan genosid namun pihak tentera menyatakan ia bertanggun­gjawab untuk memberikan respon terhadap serangan pos pengawal sempadan oleh pengganas Rohingya yang mengorbank­an kira-kira 12 anggota tentera.

Pada minggu ini, pihak tentera menyeru gencatan senjata yang jarang berlaku terhadap kumpulan etnik bersenjata di timur laut negara namun negara Rakhine tidak termasuk.

Penganalis­is menyatakan pihak tentera meninggalk­an Rakhine kerana ia tidak mahu Tentera Arakan untuk mempunyai satu tapak di negara ini termasuk kebimbanga­n yang menular mengenai militan Rohingya yang kurang berkuasa, yang menggelark­an diri mereka sebagai Tentera Penyelamat Rohinga Arakan. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia