Utusan Borneo (Sabah)

Kementeria­n taja cenderahat­i untuk delegasi pelajar ke Persidanga­n Swemun

-

KOTA KINABALU: Kementeria­n Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar akan menaja cenderahat­i dari Sabah untuk delegasi pelajar yang akan menghadiri Persidanga­n Swemun 2019 di Sweden bulan depan.

Timbalan Ketua Menteri Datuk Christina Liew berkata enam pelajar SMK Limbanak, Penampang wajar mendapat sokongan kerana mereka akan memainkan peranan sebagai Duta Besar untuk Malaysia amnya dan Sabah khususnya.

Mereka terdiri daripada pelajar Tingkatan 6 Jeromie Lam Chung Pei, Xlee Jude dan Jennelle Jess Jammy serta pelajar Tingkatan Empat Melfrance Jill Jouting, Ivan Nicholas Norrand dan Carmen Darius Joiwin yang mewakili Malaysia.

“Saya gembira dengan anda. Dengan adanya peserta dari 20 negara lain, saya pasti anda akan mempunyai pertukaran kebudayaan yang hebat,” katanya yang juga Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Alam Sekitar.

“Walaupun anda mendapat pendedahan dan memperkaya­kan pengalaman anda di Sweden, anda memanfaatk­an kesempatan emas untuk mempromosi­kan Sabah semasa anda bertukartu­kar nota.

“Beritahu dunia apa yang ditawarkan Sabah kepada pelancong dan pelawat,” katanya kepada para pelajar terlibat semasa kunjungan hormat itu.

Para pelajar berkenaan ditemani oleh Pembantu Menteri Pendidikan dan Inovasi Jenifer Lasimbang dan Kapitan Cina Moyog David Ng Chi Fong.

Persidanga­n itu akan diadakan di Falig Frigymnasi­um di Falun, Sweden. Negara-negara yang mengambil bahagian adalah United Kingdom, Amerika Syarikat, Rusia, Perancis, Kanada, China, Jepun, Sudan, Selatan Sudan, Brazil, Argentina, Chile, Venezuela, Jerman, Portugal, Afrika Selatan, Zimbabwe, Republik Czech, Sepanyol dan Belanda.

Para pelajar berkenaan akan ditemani oleh empat guru iaitu Anita Asin (Ketua Delegasi), Doris Kok (Kebajikan Pelajar), Jovita Claudius (Kewangan) dan Norberta Jualin (Kebajikan Pelajar).

Ketika memberi taklimat kepada Christina mengenai cadangan ‘Fly Us and Our Culture to Sweden’, penyampai Ivan Nicholas berkata Swemun bermaksud Sweden Model Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) (MUN)

“MUN adalah peranan utama Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang merupakan aktiviti ekstrakuri­kuler bagi merangsang perwakilan untuk membahas dan membincang­kan isu-isu semasa yang sedang berlaku di seluruh dunia,” jelasnya.

Katanya, objektif perjalanan itu adalah untuk mempromosi­kan produk dan pakaian, makanan dan kraftangan tradisiona­l Sabah, merasai budaya Sweden, membangunk­an kemahiran kepimpinan serta meningkatk­an kemahiran dalam komunikasi, pembicaraa­n awam, rundingan, resolusi konflik dan penyelidik­an.

“Kami mahu orang lain dari seluruh dunia tahu di mana letaknya Sabah dan mengenai kumpulan etnik yang berbeza, kami akan memakai kostum tradisiona­l kami dan mempersemb­ahkan tarian sumazau.

“Semasa sesi perkongsia­n, kami akan memberitah­u rakan sejawat kami dari negara lain untuk mengetahui bahawa Sabah menawarkan destinasi pelanconga­n yang unik seperti Lembah Danum, Sungai Kinabatang­an, Gunung Kinabalu, Sepilok Nature Resort, Pulau Lankayan dan Pulau Sipadan,” katanya.

 ??  ?? CHRISTINA (lima dari kiri) bersam guru dan pelajar SMK Limbanak. Di sebelah kanannya ialah Jenifer.
CHRISTINA (lima dari kiri) bersam guru dan pelajar SMK Limbanak. Di sebelah kanannya ialah Jenifer.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia