Utusan Borneo (Sabah)

Sipitang tuan rumah Pesta Buah-buahan 2019 Perbicaraa­n Najib: Intipati pada 13 Ogos, kes pendakwaan hampir tamat

-

Mahkamah Tinggi pada perbicaraa­n SRC Internatio­nal Sdn Bhd Datuk Seri Najib Tun Razak minggu ini diberitahu bahawa keberadaan ahli perniagaan yang menjadi buruan, Low Taek Jho, atau dikenali sebagai Jho Low dan bekas ketua pegawai eksekutif SRC, Nik Faisal Ariff Kamil masih menjadi persoalan.

Mereka disyaki bersembuny­i termasuk di Hong Kong, Macau, Thailand, Indonesia, Myanmar dan China dan notis merah yang dikeluarka­n oleh Interpol ke atas mereka masih berkuatkua­sa kerana mereka masih belum diberkas.

Ini dipaparkan oleh Penolong Kanan Pesuruhjay­a Bahagian Operasi Khas Suruhanjay­a Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Rosli KOTA KINABALU: Buat julung kalinya, daerah Sipitang sebagai tuan rumah bagi Pesta Buah-buahan 2019 selama empat hari bermula 29 Ogos sehingga 1 September, di Padang Topten.

Menteri Pelajaran Dan Inovasi; Datuk Dr. Yusof Yacob berkata, objektif utama festival itu adalah untuk menjana serta mengangkat produk-produk tempatan seterusnya meningkatk­an tahap sosioekono­mi komuniti tempatan.

“Selain itu, menggalakk­an kerjasama di antara semua ahli persatuan dan menjadikan Sipitang sebagai tarikan destinasi pelancong tempatan dan asing.

“Kini, Sipitang merupakan daerah yang sedang giat mempromosi­kan produk-produk pelanconga­n antaranya, sukan ekstrem, Stingless Bee Farm, memancing, kawasan rekreasi, homestay dan resort.

“Di samping itu, Sipitang mempunyai litar tetap pertama di Borneo untuk peminat pacuan empat roda yang terletak di Kampung Katipoh, Mesapol dan kawasan memancing kolam ikan keli Afrika yang terbesar di Sabah,” katanya semasa mengadakan Sidang Media Pesta Buah-Buahan Sipitang 2019 di Wisma Bandaraya pada Khamis.

Yusof yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Sindumin berkata, penyertaan dari dalam dan Husain semasa perbicaraa­n itu di hadapan Hakim Mahkamah Tinggi, Mohd Nazlan Mohd Ghazali pada 13 Ogos.

Kes pendakwaan itu hampir tamat apabila Rosli adalah saksi akhir memberi keterangan dalam perbicaraa­n itu.

HARI 52 (13 Ogos):

Rosli iaitu pegawai penyiasat kes berkenaan memberitah­u Mahkamah Tinggi bahawa siasatan SPRM menunjukka­n bahawa Nik Faisal meninggalk­an negara ini pada 7 Mei, 2018 menerusi tiga terminal iaitu Lapangan Terbang Antarabang­sa Subang manakala Jho Low berlepas pada 29 Mei, 2015 menerusi Lapangan Terbang Antarabang­sa Kuala Lumpur (KLIA).

Saksi pendakwaan ke-57 berkata, luar negara seperti Brunei, Singapura, Wilayah Persekutua­n Labuan, Selangor dan Sarawak amat menggalakk­an dan ini menunjukka­n maklum balas yang sangat positif.

“Antara acara yang akan dijalankan iaitu Buffet Durian, Pertanding­an Durian Sipitang, Pertanding­an Inovasi Masakan berasaskan buah-buahan, Fruit Run, Sipitang Bikers Day dan banyak lagi.

“Jumlah keseluruha­n yang terlibat dijangkase­ramai1,000penyert­aanuntuk usaha untuk menjejaki kedua-dua mereka di pejabat dan kediaman mereka tidak berjaya.

“Kami juga pergi ke pejabat Nik Faisal di Shah Alam pada 21 Mei, 2018. Saya berjumpa dengan seorang pekerja di sana dan dia memberitah­u kami bahawa Nik Faisal telah ke luar negara dan tidak pulang.

“Usaha untuk mengesan beliau di kediamanny­a di Bangsar juga tidak berjaya. Pegawai saya pergi ke rumah Jho Low di Tanjung Bungah, P. Pinang gagal menemuinya dan usaha untuk mengesani bapanya juga siasia sahaja,¡¨ katanya.

Beliau berkata, siasatan menunjukka­n bahawa Nik Faisal dan Jho Low tidak kembali ke Malaysia sejak itu.

Rosli, 54, berkata, waren semua acara yang dipertandi­ngkan,” tambahnya.

Dalam pada itu katanya, Sabah tidak terkecuali sempena Tahun Melawat Malaysia 2020 dan berharap dengan adanya program seumpama ini para usahawan akan mampu maju, berdaya saing bukan sahaja di peringkat tempatan malah di peringkat nasional dan antarabang­sa.

Majlis perasmian dijangka akan disempurna­kan oleh Ketua Menteri; Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal pada tangkap ke atas Nik Faisal dan Jho Low dikeluarka­n oada 22 Mei, 2018 untuk mendapatka­n bantuan Interpol dalam pemburuan keduadua mereka.

Interpol juga mengeluark­an notis merah ke atas kedua-duanya pada 11 Jun, 2018 dan ia diedarkan ke negara yang mereka disyaki bersembuny­i termasuk Hong Kong, Macau, Thailand, Indonesia, Myanmar dan China.

Beliau berkata, pasport Malaysia Jho Low dibatalkan pada 14 Jun, 2018 manakala pasport Nik Faisal dibatalkan pada 25 Julai, 2018.

Rosli berkata, Jho Low juga memegang pasport St Kitts dan Nevis di Amerika Selatan dan maklumat Interpol menunjukka­n bahawa Jho Low mempunyai status PR di sana.

Beliau juga memberi keterangan bahawa SPRM telah menemui Nik Faisal dan Jho Low, di luar negara dan merekodkan kenyataan mereka.

“Kami merekodkan kenyataan Nik Faisal di Jakarta pada 17 Okt, 2015 dan Jho Low di Abu Dhabi pada 27 Nov tahun yang sama,¡¨ katanya ketika membalas pertanyaan Timbalan Pendakwara­ya Datuk Ishak Mohd Yusoff semasa pemeriksaa­n ketua.

Selepas mencatatka­n kenyataan mereka, Rosli berkata, SPRM yakin bahawa Nik Faisal dan Jho Low akan pulang ke Malaysia untuk memberi bukti.

Ishak: Kenapa anda tidak meletakkan mereka dalam jaminan bon? Rosli menjawab ¡§Kerana mereka telah memberi komitmen, 29 Ogos jam 10 pagi.

Selaras dengan tagline festival ini iaitu ‘Sipitang Truly Borneo’, pelbagai acara telah disusun sebagai pengisian untuk memeriahka­n festival yang menjurus kepada budaya dan buah-buahan yang berkonsepk­an Borneo.

Hadir bersama Setiausaha Jawatankua­sa Induk; Haslinda Hadis, Pegawai Daerah Sipitang selaku Pengerusi Pelaksana; Matlin Dullah dan Ahli Jawatankua­sa Pelaksana; Mat Kassim Aliyusop.-Penerangan. kami yakin mereka akan pulang ke Malaysia dan akan memberi kerjasama dalam perbicaraa­n itu. Itulah sebab kami tidak meletakkan mereka di bawah jaminan bon.¡¨

Rosli memberitah­u Mahkamah Tinggi bahawa notis merah yang dikeluarka­n oleh Interpol ke atas Jho Low dan Nik Faisal masih berkuatkua­sa kerana kedua-duanya masih belum diberkas.

Beliau berkata notis merah itu dikeluarka­n pada 11 Jun, 2018 oleh Interpol menerusi Biro Pusat Kebangsaan Bukit Aman (NCB), adalah untuk mengingatk­an pihak berkuasa mengenai usaha untuk mencari dan menangkap mereka untuk ekstradisi bersama-sama dua lagi individu, Mohammed Redzuan Adamshah dan Toh Lian Seng.

 ??  ?? KENANGAN: Yusof (empat dari kiri) bergambar kenang-kenangan bersama Haslinda (lima dari kanan), Matlin (empat kanan) serta Ahli Jawatankua­sa Induk Pesta Buah-Buahan.
KENANGAN: Yusof (empat dari kiri) bergambar kenang-kenangan bersama Haslinda (lima dari kanan), Matlin (empat kanan) serta Ahli Jawatankua­sa Induk Pesta Buah-Buahan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia