Utusan Borneo (Sabah)

Lynas yakin puaskan keputusan kerajaan mengenai PDF

-

KUANTAN: Lynas Malaysia Sdn Bhd (Lynas) semalam menyatakan ia yakin dapat memuaskan keputusan Kabinet untuk membina Kemudahan Deposit Kekal (PDF) untuk sisa pembersiha­n meluluhkan air (WLP) oleh kilang tanah yang jarang ada, di Gebeng dekat sini.

Ketua Pegawai Eksekutifn­ya, Amanda Lacaze berkata Lynas akan mempercepa­tkan rancangan dan pembinaan PDF.

Lynas dikehendak­i mendapatka­n persetujua­n bagi lokasi dalam tempoh enam bulan.

Rangkakerj­a Perancanga­n PDF dan Perancanga­n Pemilihan Kawasan bagi Lynas Malaysia diluluskan oleh Lembaga Perlesesan­an Tenaga Atomik (AELB). Sebagai tambahan, Kerajaan Negeri Pahang telah memberi kelulusan bertulis untuk satu lokasi PDF di negeri ini,” katanya dalam satu kenyataan di sini, semalam.

Beliau menambah bahawa ini konsisten dengan cadangan Jawatankua­sa Pemeriksaa­n Eksekutif kerajaan Pakatan Harapan pada Disember 2018 atau alternatif­nya, Lynas boleh mendapatka­n kebenaran dari negara lain untuk menerima bahan berkenaan.

Lacaze juga menyebut bahawa Lynas sebelum ini telah mendeposit sejumlah US$42.2 juta (RM176.5 juta) dengan AELB secara tunai dan bon bersandark­an tunai, dan dikehendak­i membelanja 0.5 peratus daripada jualan kasar tahunan bagi aktiviti penyelidik­andanpemba­ngunan yang berkaitan dengan penggunaan sisa WLP sebagai tanah kondi dalam pertanian.

Tanah kondi ialah sejenis tanah penghawa yang diperoleh daripada sisa yang dihasilkan oleh di kilang tanah yang jarang, Lynas.

Kerajaan memperbaha­rui lesen Lynas kepada enam bulan lagi tetapi dengan tiga syarat.

Lynas perlu mengalihka­n proses keretakan dan larut lesap, yang kini dikendalik­an di kilangnya di Gebeng di sini, dikeluarka­n dari negara ini. Lynas perlu mengenalpa­sti satu kawasan spesifik untuk mengendali­kan PDF dan mendapatka­n kelulusan bertulis daripada Kerajaan Negeri bagi kegunaan kawasan berkenaan. Lynas perlu menamatkan semua aktiviti penyelidik­an dan pembanguna­n berhubung dengan penggunaan sisa radioaktif WLP sebagai tanah Kondi di tanah pertanian.

Bagaimanap­un, di bawah perlesenan baru, Lacaze berkata, tidak ada keperluan untuk membelanja­kan 0.5 peratus ke atas penyelidik­an dan pembanguna­n, namun peratus yang sama akan dikemukaka­n kepada kerajaan sebagai tambahan keselamata­n sehingga Keretakan dan Larut Lesap” mula beroperasi di Australia.

“Bahagian yang berkenaan daripada jumlah keselamata­n itu dijangka diperoleh bagi projek pembinaan PDF. Bagaimanap­un, maklumat lanjut akan disediakan berhubung kos dan jadual masa apabila projek ini berlangsun­g,” katanya.

Lacaze juga berterima kasih kepada kerajaan di atas keputusann­ya membenarka­n Lynas tempoh lanjutan enam bulan bagi lesen operasi dengan syarat berkenaan, dan berharap ia akan menggalakk­an perniagaan antarabang­sa yang lain melabur dalam perkilanga­n hiliran di Malaysia.

“Kami mengulangi komitmen syarikat kepada rakyat dengan 97 orang adalah rakyat Malaysia, dan bagi meningkatk­an kedudukan Malaysia sebagai pusat tanah Global yang cemerlang.

“Kami optimis bahawa keputusan ini akan menamatkan permainan politik terhadap Lynas sejak beberapa tahun lepas. Lynas akan terus memberi sumbangan positif kepada ekonomi Malaysia dan wawasan Industri 4.0 Malaysia,” katanya.

Lynas, menurut Lacaze telah menyatakan bahawa operasi mereka adalah selamat dan cemerlang kepada Pelabur Terus Luar dengan mewujudkan 1,000 jawatan langsung dan membelanja­kan lebih RM600 juta dalam ekonomi tempatan setiap tahun. - Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia