Utusan Borneo (Sabah)

PPM Lahad Datu rampas 78 botol minuman keras seludup

-

LAHAD DATU: Pasukan Polis Marin (PPM) di sini merampas sejumlah 78 botol minuman keras yang disyaki diseludup dari negara jiran dalam rondaan Op Gelora di persisiran pantai Tagupi, Tungku, kelmarin.

Komander PPM Wilayah 4 Sabah, Asisten Komisioner Mohamad Pajeli Ali berkata, setiap botol yang berisi 750ml minuman keras itu ditemui dalam bungkusan yang mencurigak­an di pesisir pantai berkenaan kira-kira jam 12.30 pagi.

“Hasil pemeriksaa­n, minuman keras jenama Tanduay itu disyaki belum dibayar cukai kastam setelah dibawa masuk dari negara jiran tanpa melalui laluan yang sah untuk pasaran tempatan,” katanya dalam kenyataan di sini, semalam.

Pajeri berkata, nilai rampasan minuman keras itu dianggarka­n berjumlah RM3,900 dan dibawa ke Markas Operasi PPM Lahad Datu untuk siasatan lanjut.

Kes disiasat mengikut Seksyen 135(1)(d) Akta Kastam 1967 yang memperuntu­kkan hukuman denda tidak kurang 10 ganda nilai atau RM100,000 (yang mana lebih tinggi) atau RM500,000 atau penjara tidak kurang enam bulan dan tidak lebih lima tahun atau kedua-duanya sekali jika sabit kesalahan.

 ??  ?? SELUDUP: Pegawai polis marin menunjukka­n minuman keras seludup yang dirampas.
SELUDUP: Pegawai polis marin menunjukka­n minuman keras seludup yang dirampas.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia