Utusan Borneo (Sabah)

Mohon pertimbang­an penamatan mesin slot, beri peluang pekerja cari pekerjaan baharu: Ir Abdul Aziz

-

KOTA KINABALU: Keputusan kerajaan negeri untuk mengharamk­an perniagaan mesin slot menjelang hujung tahun ini mengundang bantahan beramai-ramai daripada pemegang taruh dalam kalangan operator dan pekerja-pekerja premis yang bakal kehilangan pekerja.

Ketua Pemuda UMNO Sabah Ir. Abdul Aziz Julkarnain berkata walaupun Pemuda UMNO Sabah bersetuju dengan keputusan pengharama­n itu, kerajaan negeri perlulah memberi pertimbang­an yang sewajarnya terhadap warga Sabah yang terkesan dengan pengharama­n terbabit dengan memberikan peluang masa untuk mereka mencari pekerjaan baharu.

“Dengan keadaan ekonomi yang tidak menentu apatah lagi dengan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) negeri (1.5%) yang merosot teruk ditambah lagi dengan kadar penganggur­an (5.8%) yang tertinggi di negara ini, bukanlah satu perkara yang mudah untuk mencari peluang pekerjaan yang baharu.

“Justeru, kerajaan negeri perlu mencari pendekatan yang lebih baik untuk menyelesai­kan isu-isu pembuangan kerja yang sedang berlaku di seluruh negara,” katanya dalam satu kenyataan di sini kelmarin.

Menurutnya laporan daripada Jabatan Tenaga Kerja (JTK) mendapati 24,600 pekerja diberhenti­kan majikan bagi tempoh Januari sehingga September lepas.

“Sehubungan itu, kami menyeru agar kerajaan negeri melanjutka­n tempoh penamatan berkenaan ke satu tempoh yang wajar memandangk­an tempoh tiga bulan tidak cukup untuk mencari pekerjaan baharu,” katanya.

Abdul Aziz berkata kerajaan negeri juga perlu menggunaka­n agensi-agensi yang ada untuk menyerap pekerjapek­erja terbabit ke dalam satu bentuk latihan seperti vokasional, pelanconga­n atau bidang-bidang berkaitan memandangk­an mereka ini sudah mempunyai pengalaman kerja.

“Pemuda UMNO Sabah juga ingin menegur polisipoli­si kerajaan negeri yang mengutamak­an pekerjapek­erja asing dengan pemberian pas kerja untuk pengisian peluang pekerjaan di negeri ini,” katanya.

Sebagai peringatan Akta Kerja 1955 menetapkan agar keutamaan pilihan diberikan kepada pekerja warganegar­a manakala pekerja asing sebagai pilihan akhir.

“Pemberian kerja kepada 600,000 warga asing akan menyebabka­n pengaliran keluar wang ke luar negara yang akan merugikan negara kita sendiri dari segi ekonomi dan keselamata­n,” katanya.

 ??  ?? ABDUL AZIZ
ABDUL AZIZ

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia