Utusan Borneo (Sabah)

PPK Kalabakan harap Belanjawan 2020 tingkatkan ekonomi ahli setaraf masyarakat bandar

- Oleh Hamzah Sanudin

KALABAKAN: Pertubuhan Peladang kawasan (PPK) Kalabakan berharap Belanjawan 2020 dapat meningkatk­an taraf ekonomi ahli setanding dengan masyarakat bandar.

Pengerusi Ahli Jemaah Pengarah PPK Kalabakan Saharudin Salleh berkata, peruntukan belanjawan kali ini diharap dapat meningkatk­an ekonomi ahli peladang, penternak dan nelayan di kawasan ini.

“Kita mahukan taraf ekonomi penduduk terutamany­a ahli PPK Kalabakan setara dengan penduduk di kawasan bandar supaya jurang perbezaan ekonomi tidak lagi jauh ketinggala­n,” katanya.

Beliau berkata, melalui peruntukan belanjawan ini, kita akan merancang sesuatu yang baik untuk membantu ahli untuk meningkatk­an taraf ekonomi mereka.

“Kita akan membantu setiap ahli kaedah dan cara membuat pinjaman daripada bank-bank atau agensi kerajaan untuk mendapatka­n modal peniagaan.

“Di samping itu, melalui PPK Kalabakan akan memberikan pendidikan dan pendedahan tentang cara-cara melabur dalam usaha sama dengan rangkaian perniagaan yang sudah maju dalam bidang Industri Kecil Sederhana (IKS),” katanya.

Menurutnya, PPK Kalabakan juga sentiasa mengambil berat soal pendidikan ahli dengan sentiasa memberikan khidmat nasihat supaya mereka boleh memajukan diri.

“Ahli juga selalu dibawa melawat ke tempat-tempat yang maju dalam industri perladanga­n, perikanan dan penternaka­n supaya mereka dapat membuka minda dan idea serta pelajaran yang baharu,” jelasnya.

Saharudin berharap dengan belanjawan 2020 yang sudah dibentangk­an oleh pihak kerajaan dapat mencapai matlamatny­a sekali gus memberikan banyak faedah kepada rakyat Sabah, khasnya masyarakat di Tawau dan Kalabakan.

“Di pihak PPK Kalabakan pula akan sentiasa memberikan sokongan kepada pihak kerajaan dalam membantu membina sebuah negara yang maju,” katanya.

 ??  ?? SAHARUDIN
SAHARUDIN

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia