Utusan Borneo (Sabah)

Serangan udara sasar kelab menunggang kuda di Libya, kanak-kanak antara enam tercedera

-

TRIPOLI: Satu serangan udara ke atas ladang menunggang kuda berhampira­n ibu negeri Tripoli di Libya telah mencederak­an sekurangku­rangnya enam orang, termasuk kanak-kanak, sekali gus mencetuska­n kecaman Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) dan kerajaan perpaduan.

Seorang pekerja Afrika adalah antara enam yang tercedera dalam serangan Ahad lepas di sebuah kelab menunggang kuda di subbandar Janzour di Tripoli, menurut sumber dari hospital.

Kerajaan Perjanjian Kebangsaan (GNA) yang diiktiraf oleh PBB di Libya dan misi PBB di negara Afrika Utara UNSMIL telah menuduh pasukan tentera di bawah pemimpin Khalifa Haftar sebagai dalang di sebalik serangan itu.

Ahmad al-Mismari, jurucakap bagi pasukan tentera pro-Haftar yang mengawal bahagian timur Libya, menafikan “sebarang tanggungja­wab”.

Pihak GNA mengecam “serangan udara bersifat pengecut dilakukan oleh penjenayah perang (Haftar) dan militianya ke atas sebuah kelab menunggang kuda di Janzour,” subbandar timur Tripoli.

UNSMIL mengecam “serangan menakutkan” yang dikatakan telah dilakukan “oleh pasukan tentera Jeneral Haftar.”

Haftar telah melancarka­n serangan bagi menawan Tripoli, kawasan GNA, pada April, namun sejak itu barisan hadapan tidak berubah langsung. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia