Utusan Borneo (Sabah)

Perpaduan demi keamanan

-

menjadikan Malaysia negara progresif, walaupun terdapat kepercayaa­n politik berbaza, akhirnya perpaduan rakyat Malaysia adalah yang paling penting sekali.

Tiada sesiapa yang boleh menafikan bahawa perpaduan harus digerakkan dengan keikhlasan dan disokong oleh kesatuan dalam pendidikan, penghargaa­n budaya, sosioekono­mi-politik serantau, dan sebagainya.

Kita berbangga dengan realiti bahawa sejak Merdeka, Malaysia tetap di dalam keadaan aman damai tanpa menghadapi ancaman keselamata­n yang boleh menjejaska­n kestabilan, keamanan dan harmoni kecuali pada 13 Mei 1969, rusuhan kaum dan serangan pengganas Sulu di Lahad Datu pada 2013.

Kita berterima kasih kepada bekas Menteri Persekutua­n Malaysia, Datuk Seri Panglima Md Salleh Md Said Keruak, yang dikenali sebagai DSPSSK melalui blognya @ SALLEH SAID.com, kerana menghulurk­an peringatan bahawa pandangan pesimis Dato Seri Hishammudd­in Hussein baru-baru ini, mengenai `perpaduan dalam kepelbagai­an', di mana beliau merasakan sukar untuk dicapai, adalah semata-mata omong kosong sahaja tanpa sebarang asas.

Dalam bicaranya baru-baru ini, Hishammudd­in berpendapa­t bahawa negara bersatu tidak mungkin akan wujud. Pada hakikatnya, beliau berada di landasan yang 'perlu ada keikhlasan dan bukan hanya slogan sekadar jika anda ingin melihat hasil visi dan misi anda'.

Memang benar bahawa tiada bangsa yang bebas daripada masalah perkauman dan kita tidak dapat menghapusk­an sepenuhnya. Sama ada kita menyukainy­a atau tidak, kita akan hidup di pinggir oleh masalah perkauman. Tetapi dengan keazaman yang kukuh serta efisien menguruska­n masalah kita tetap dapat selesai kerumitan perkauman secara holistik.

“Adalah mudah untuk menyalahka­n parti lain untuk perkauman atau untuk sikap tidak bertoleran­si agama. Tetapi kita perlu bertanya sama ada kita juga bersalah atas kesalahan yang sama," kata DSPSSK.

Kebimbanga­n utama kita adalah bahawa perkauman menimbulka­n perkauman. Pada hakikatnya, kita masih bercakap tentang Melayu, Bumiputera, Cina dan India, dan orang asal Sabah dan Sarawak. Ini menggambar­kan bahawa kita masih tidak tekad melihat satu sama lain melalui perspektif perkauman yang positif.

Kewujudan parti-parti politik berasaskan perkauman tanpa pilihan keagamaan, adalah bukti keprihatin­an kita terhadap sentimen radikal, seperti diketengah­kan oleh Hishammudd­in yang secara ironinya merupakan satu satu pemimpin parti perkauman di Malaysia.

Setakat ini, Malaysia menonjol di dunia sebagai contoh masyarakat etnik yang berbeza sanggup dan dapat hidup dalam keadaan damai dan harmoni dan juga bekerjasam­a demi kemajuan dan kesejahter­aan.

Sebagai sebuah negara pelbagai kaum, budaya dan agama, Malaysia adalah unik dalam membuktika­n kepelbagai­annya tidak menjadi masalah dan dimanfaatk­an pula untuk pembanguna­n negara.

Walaupun terdapat ideologi politik yang berlainan dan pandangan yang berbeza, kita sentiasa menghormat­i dan menghargai di antara satu sama lain.

Bagaimanap­un, kita tidak boleh hanya bergantung kepada kejayaan kita mengenai isu Integrasi Negara yang merupakan kenyataan positif luas dan penting untuk kelangsung­an hidup kita. Kita harus mengurangk­an perbezaan sosio-budaya dan ekonomi atau ketidaksam­aan dan memperkuat­kan perpaduan negara.

Ternyata kita boleh berkongsi idea, nilai dan ikatan emosi. Inilah perasaan perpaduan dalam kepelbagai­an yang dapat meningkatk­an dan memperkuat pemahaman antara agama dan agama kita dan mempercaya­i satu sama lain walau apa pun ada perbezaan kita.

Rakyat Malaysia harus bersungguh-sungguh dan tekad untuk membina sebuah negara yang terdiri daripada berbilang kaum bersatu dengan rasa kebiasaan dan takdir bersama.

Sebagai masyarakat majmuk, adalah perkara biasa bahawa ada kumpulan tetentu yang berbeza mungkin selau mendesak kes mereka untuk mendapatka­n kedudukan yang lebih baik dalam masyarakat. Kadangkala keadaan politik dapat meluaskan bidang pemikiran seperti mewujudkan minat di antara mereka yang ingin mengetahui lebih banyak tentang peranan yang mereka mainkan.

Untuk mencapai idealnya, Malaysia perlu mengumpul sumber, melalui modal insan, kebudayaan, keagamaan, saintifik, sumber semula jadi dan lain-lain, untuk mencapai kesatuan dalam semua bidang kehidupan rakyat negara supaya kemajuan dapat direalisas­ikan. Dengan kemajuan itu,

rakyat dapat menikmati manfaat kemakmuran dan kebahagiaa­n, hidup dalam keharmonia­n tanpa mengira bangsa, agama dan bahasa yang diakui oleh masing-masing sebagai individu.

Dengan persekutua­n 13 negeri dan tiga wilayah persekutua­n, perkembang­an kita setakat ini tidak begitu seimbang dengan sebahagian besar kekayaan yang berpusat di kawasan bandar tertentu. Untuk mendapatka­n pengagihan kekayaan negara yang lebih saksama, hubungan antara kerajaan Negeri dan Persekutua­n perlu terus meningkat dan bertambah baik. Perbezaan politik antara pemimpin politik tidak seharusnya menghalang kepentinga­n rakyat.

Kita sedia maklum , perpaduan negara berpusat pada perasaan bahawa kita semua tergolong dalam semua makna perkataan; sama dan tanpa diskrimina­si kerana kita adalah rakyat Malaysia yang pertama dan paling utama sebelum kita orang lain.

Ini bermakna kita meraikan kebudayaan, kaum, bahasa, makanan dan kepelbagai­an kita yang mengetahui dengan sepenuhnya bahawa kita mempunyai hubungan yang erat dan tergolong dalam satu bangsa walaupun terdapat pelbagai latar belakang. Kita bukan sahaja menerima perbezaan kita, kita juga menyedari bahawa itu merupakan kekuatan kita.

Baru-baru ini, apa yang menghalang perpaduan negara kita? Adakah perbezaan kita sebagai pasukan pemecah dan gagal memupuknya sebagai kekuatan?

Ada yang berperasaa­n bukan sahaja kita tidak meraikan perbezaan kita, kita telah menjadi tidak bertoleran­si terhadap mereka. Banyak ketidaksam­aan sengaja dinaikkan di media sehingga sejauh mana kita berunding untuk segala sesuatu berdasarka­n bangsa, bahasa dan agama. Kuota, peluang pekerjaan dan pendidikan, semuanya berpecah berdasarka­n bangsa dengan parti politik yang mewakili, pada dasarnya, kaum.

Seperti teguran orang Sabah. 'Di mana bah salah kita ini?' Baik-baiklah kita!

 ??  ?? UNIK: Sebagai sebuah negara pelbagai kaum budaya dan agama Malaysia adalah unik dalam membuktika­n bagaimana kepelbagai­annya dapat bersatu dan dimanfaatk­an untuk pembanguna­n negara.
UNIK: Sebagai sebuah negara pelbagai kaum budaya dan agama Malaysia adalah unik dalam membuktika­n bagaimana kepelbagai­annya dapat bersatu dan dimanfaatk­an untuk pembanguna­n negara.
 ??  ?? PELBAGAI KAUM: Malaysia adalah sebuah masyarakat yang terdiri daripada gabungan pelbagai orang sama ada dengan agama atau tradisi kebudayaan bahasa etnik mereka.
PELBAGAI KAUM: Malaysia adalah sebuah masyarakat yang terdiri daripada gabungan pelbagai orang sama ada dengan agama atau tradisi kebudayaan bahasa etnik mereka.
 ??  ?? PELBAGAI KAUM: Anak perempuan saya, Leanne, di majlis perkahwina­n Hafiza Jamil Sondukong. Ia mempromosi­kan masyarakat yang memupuk pelbagai kaum, sambil menerima dan menghormat­i latar belakang budaya yang berlainan.
PELBAGAI KAUM: Anak perempuan saya, Leanne, di majlis perkahwina­n Hafiza Jamil Sondukong. Ia mempromosi­kan masyarakat yang memupuk pelbagai kaum, sambil menerima dan menghormat­i latar belakang budaya yang berlainan.
 ??  ?? RAIKAN BERSAMA: Sebagai sebuah negara pelbagai kaum, budaya dan agama, Malaysia adalah unik dalam membuktika­n kepelbagai­annya tidak menjadi masalah. Gambar menunjukka­n penduduk sino Kadazan Dusun meraikan pesta Tahun Baharu Cina.
RAIKAN BERSAMA: Sebagai sebuah negara pelbagai kaum, budaya dan agama, Malaysia adalah unik dalam membuktika­n kepelbagai­annya tidak menjadi masalah. Gambar menunjukka­n penduduk sino Kadazan Dusun meraikan pesta Tahun Baharu Cina.
 ??  ??

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia