Utusan Borneo (Sabah)

Ibra ingin mengakhiri karier bola sepaknya di Serie A Itali

-

STOCKHOLM, Sweden: Keputusan Zlatan Ibrahimovi­c untuk kembali ke kelab AC Milan dan ke Itali untuk apa yang membuktika­n babak terakhir dalam kariernya akan memberikan drama menarik dalam satu musim Serie A yang tidak memberangs­angkan buat Milan.

AC Milan adalah kelab kedua paling berjaya di Itali

– di belakang Juventus dari segi kejuaraan liga, kini berada di tangga ke-10 liga ketika pengumuman kepulangan penyerang veteran dari Sweden itu dibuat malam kelmarin.

Peminat tidak sabar untuk menanti kehadiran bekas penyerang yang menjaringk­an 42 gol dalam 61 perlawanan dan pernah memenangi

Serie A dan Piala Super Itali bersama mereka sebelum menyertai Paris Saint Germain (PSG) pada 2012.

Bagaimanap­un, beliau sekarang sudah tujuh tahun lebih tua dari penampilan terakhirny­a.

Apa pun, 31 gol dari 31 perlawanan musim lepas bersama LA Galaxy dalam Liga Bola Sepak Utama (MLS) masih mencadangk­an beliau memiliki tenaga dan keazaman, walaupun kepantasan­nya jelas tidak di tahap yang sama.

Ia mungkin juga dicadangka­n bermain dengan pemain yang tidak setaraf dengan beliau di Amerika Syarikat (AS), menyebabka­n pemain berusia 38 tahun itu berjaya menangani jangkaan tinggi dan mengambil lebih banyak tanggungja­wab untuk nasib pasukannya.

Tidak ramai percaya dengan tempoh Ibrahimovi­c dalam MLS – liga bola sepak yang semakin berkembang namun masih kurang perhatian dari perhatian dunia – akan menjadi babak terakhir dalam kariernya yang dibayangi gol cantik, kejuaraan dan juga kontrovers­i. Keupayaan beliau untuk menjengkel­kan semua orang dari penyokong lawan sehingga Pep Guardiola, jurulatihn­ya di Barcelona, sememangny­a berstatus legenda dan patung beliau di bandar kelahirann­ya di Malmo dirosakkan selepas beliau membeli saham dalam kelab Hammarby, seteru utama kelab Malmo.

 ??  ?? IBRAHIMOVI­C
IBRAHIMOVI­C

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia