Utusan Borneo (Sabah)

MTUC nasihatkan majikan berkaitan COVID-19

Situasi yang berlaku kini memerlukan libat urus yang kerap antara majikan dan wakil pekerja

-

KUALA LUMPUR: Kongress Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) semalam menasihatk­an para majikan untuk tidak menggunaka­n COVID-19 sebagai alasan menafikan hak pekerja.

Setiausaha Agung MTUC J. Solomon berkata, situasi yang berlaku kini memerlukan libat urus yang kerap antara majikan dan wakil pekerja, bagi memastikan penyakit dan juga kebimbanga­n mengenainy­a dapat dielakkan daripada merebak.

Kedua-dua pihak perlu bekerjasam­a dan mencari penyelesai­an yang baik bagi masalah yang berlaku ketika masa kini, katanya dalam satu kenyataan.

“Dengan mengadakan sesi libat urus antara satu sama lain, tidak ada pihak akan mencurigai tindakan yang diambil di tempat kerja. Ini termasukla­h tindakan kuarantin, jika perlu, yang seharusnya tidak dilihat sebagai mendiskrim­inasi tetapi demi keperluan kesihatan,” katanya.

Majikan perlu mengambil kira untuk mengurangk­an pergerakan perniagaan di kawasan terjejas pada masa ini dan menyediaka­n penginapan yang bersesuaia­n,” katanya sambil menambah mereka boleh menggunaka­n sidang video pada ketika, ini dan mengurangk­an risiko.

Kenyataan itu turut menggarisk­an beberapa perkara untuk majikan, termasuk memperkuat­kan polisi cuti sakit dan menggalakk­an pekerja untuk duduk di rumah jika mereka tidak sihat dan tidak menghantar pekerja ke China atau negara lain yang terjejas, kecuali bagi urusan yang benar-benar perlu.

Menurut Seksyen 15 Akta Keselamata­n dan Kesihatan Pekerjaan 1994, adalah menjadi tanggungja­wab majikan antaranya menyediaka­n satu kawasan kerja untuk pekerja yang bebas daripada bahaya yang diketahui, satu tempat kerja yang selamat dan tanpa

“Dengan mengadakan sesi libat urus antara satu sama lain, tidak ada pihak akan mencurigai tindakan yang diambil di tempat kerja. Ini termasukla­h tindakan kuarantin, jika perlu, yang seharusnya tidak dilihat sebagai mendiskrim­inasi ” tetapi demi keperluan kesihatan.

J. Solomon Setiausaha Agung MTUC

sebarang risiko kepada kesihatan, kata Solomon.

Beliau berkata, majikan juga perlu mendidik pekerja mengenai tanda-tanda dan gejala COVID-19 dan langkah-langkah untuk meminimumk­an risiko jangkitan, selain melaksanak­an dan/atau menilai protokol respons kecemasan di tempat kerja. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia