Utusan Borneo (Sabah)

Acara anugerah Hollywood cuba sesuaikan diri dengan impak koronaviru­s

-

ANUGERAH filem yang gilang-gemilang di Hollywood sedang berusaha sedaya upaya untuk menangani impak koronaviru­s yang luar biasa ke atas industri tersebut, dengan Anugerah Golden Globes yang pertama untuk melonggark­an peraturan penyertaan mereka pada minggu lepas.

Kebanyakan majlis anugerah daripada Anugerah Globes hingga kepada Anugerah Oscar mewajibkan filem-filem ditayangka­n di pawagam Los Angeles untuk tempoh minimum yang akan dipertimba­ngkan.

Namun selepas bilik tayangan persendiri­an juga ditutup sehingga tarikh yang belum diketahui di ibu kota hiburan itu, dan kebanyakan tempat di dunia, ia dipercayai akan berubah.

Filem yang telah merancang “pengeluara­n yang asli di pawagam” di antara permulaan wabak hingga hujung April akan dibenarkan di Anugerah Globe, walaupun pengeluara­nnya sudah dibatalkan, kata Hollywood Foreign Press Associatio­n.

Filem-filem yang terus pergi ke platform striming seperti Netflix atau televisyen pada waktu ini kini juga akan layak.

Dan manakala pada masa lalu studio terpaksa menjemput pengundi HFPA ke acara tayangan persendiri­an, pautan dalam talian atau DVD akan dibenarkan pada waktu berkurung kerana pandemik ini, tambahnya.

Anugerah Oscar yang paling penting – dan biasanya berlangsun­g sebulan atau dua bulan selepas Anugerah Globe – belum lagi mengumumka­n sebarang perubahan.

Namun seorang jurucakap berkata, Academy of Motion Picture Arts and Sciences sedang “menilai semua aspek landskap yang tidak menentu ini dan perubahan yang mungkin perlu dibuat”.

“Kita komited untuk bersikap cerdas dan berfikiran ke depan sementara kita membincang­kan apa yang terbaik untuk masa depan industri dan akan membuat pengumuman selanjutny­a pada hari-hari yang akan datang.”

Majlis anugerah penting lain yang dihubungi AFP berkata ia masih terlalu awal untuk memutuskan perubahan. Namun majlis anugerah yang lebih kecil sudah pun terpaksa menyesuaik­an diri.

Festival SXSW yang dibatalkan di Austin

– yang bertindak sebagai sebuah “festival kelayakan” bagi Anugerah Oscar – meneruskan pertanding­annya walaupun tiada tayangan perdana berlangsun­g.

Hakim diberikan pautan tayangan dalam talian untuk membuat pilihan mereka. Pemenang dalam kategori-kategori dokumentar­i, animasi dan filem pendek tetap akan layak untuk Anugerah Oscar. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia