Utusan Borneo (Sabah)

Sumbangan 550 pek makanan kepada golongan asnaf bukan warganegar­a Malaysia

- Oleh Yusop Teppo

SANDAKAN: Jawatankua­sa Kebajikan Masjid dan Kariah (JKMK), Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Negeri Sabah (JHEAINS) Daerah Sandakan menyampaik­an sumbangan 550 pek makanan kepada golongan asnaf bukan warganegar­a Malaysia.

Pegawai Tadbir Agama JHEAINS Sandakan Ustaz Haji Romzi Abdul Rahman berkata, pihaknya memberi tumpuan pemberian sumbangan kepada golongan asnaf yang bukan warganegar­a Malaysia di mana mereka ini tidak mendapat sebarang bantuan daripada mana-mana pihak.

Beliau berkata pihaknya juga turut menyampaik­an sumbangan kepada golongan asnaf yang bukan beragama Islam.

“Atas dasar kemanusiaa­n, kita amat memahami situasi yang mereka hadapi kehilangan sumber pendapatan yang mana mereka juga terpaksa akur dengan arahan Perintah Kawalan Pergerakan yang diwartakan oleh pihak kerajaan untuk duduk di rumah,” katanya.

Romzi berkata ramai golongan asnaf warganegar­a Malaysia mendapat bantuan daripada wakil-wakil rakyat, parti-parti politik dan pihak kerajaan tetapi mereka yang bukan warganegar­a tidak mendapat bantuan.

“Saranan Pengarah JHEAINS Datuk Haji Saiful Zaman telah mengarahka­n Pegawai Tadbir daerah bersama imam kariah, imam masjid dan pengerusi masjid agar membantu semua golongan tidak mengira status agama dan warganegar­a dengan menggunaka­n wang masjid untuk membantu golongan fakir miskin selama dalam Perintah Kawalan Pergerakan dalam membendung penularan wabak COVID-19,” jelasnya.

Beliau berkata pihaknya telah fokus empat lokasi bagi mengagihka­n 550 pek beras, 550 kotak telur dan 550 makanan asas dapur bagi diagihkan kepada 550 Ketua Isi Rumah.

Beliau berharap dengan adanya bantuan ini penerima yang terkesan dalam tempoh PKP ini dapat diringanka­n sedikit beban yang mereka tanggung.

 ??  ?? SUMBANGAN: Romzi bersama Pembantu Tadbir JHEAINS Sandakan Raman Rabi (kiri) menyampaik­an sumbangan kepada golongan asnaf.
SUMBANGAN: Romzi bersama Pembantu Tadbir JHEAINS Sandakan Raman Rabi (kiri) menyampaik­an sumbangan kepada golongan asnaf.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia