Utusan Borneo (Sabah)

Inisiatif STAR agih bantuan keluarga terjejas PKP Parlimen Keningau

- Oleh Henry Bating

PROGRAM Bantuan Keningau Prihatin (PBKP) Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) dilaksanak­an untuk membantu kalangan keluarga memerlukan dalam kawasan Parlimen Keningau yang melibatkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Tambunan, Bingkor dan Liawan.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bingkor Robert Tawik berkata, program inisiatif Presiden STAR Datuk Dr Jeffrey Kitingan itu bertujuan membantu meringanka­n bebanan rakyat akar umbi yang terkesan teruk sepanjang penguatkua­saan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Pengagihan bantuan di bawah PBKP melibatkan semua golongan yang memerlukan tanpa mengira fahaman politik, bangsa, agama dan keturunan,” katanya ketika mengagihka­n bantuan itu di kawasan Bingkor.

Robert yang juga Naib Presiden STAR memaklumka­n pengagihan bantuan itu telah bermula dua minggu lalu dan dijadual berakhir 14 April yang dilaksanak­an bersama Jawatankua­sa Pusat

Daerah Mengundi (PDM) STAR kawasan Parlimen Keningau.

Menurut Robert sasaran utama program itu ialah keluarga yang benar-benar memerlukan seperti orang kurang upaya (OKU), warga emas tanpa pendapatan, pesakit kronik, miskin tegar, ibu dan bapa tunggal sebatang kara.

Robert menjelaska­n bantuan berkenaan merupakan sebahagian usaha Parti STAR meringanka­n bebanan keluarga yang memerlukan di kawasan ini.

Menurut Robert, bantuan ini adalah sebahagian usaha parti STAR Sabah membantu meringanka­n bebanan dan kekangan yang dihadapi rakyat.

Dalam program semalam, Robert mewakili Dr Jeffrey yang juga Timbalan Menteri Pelanconga­n, Kebudayaan dan Kesenian menyerahka­n bantuan berkenaan kepada ketua-ketua PDM yang kemudian akan mengagihka­n bantuan berkenaan kepada kalangan keluarga memerlukan di PDM masing-msing.

Sementara itu Timbalan Ketua Jawatankua­sa PDM STAR Merampong Said Judin menyampaik­an bantuan keperluan harian itu kepada warga emas terlantar sakit.

Manakala Dr Jeffrey sendiri menghantar bantuan berkenaan ke rumah-rumah keluarga memerlukan di Kg Karanaan, Tambunan kelmarin.

 ??  ?? PDM: Robert (kanan) menyerahka­n bantuan kepada ketua-ketua PDM Keningau.
PDM: Robert (kanan) menyerahka­n bantuan kepada ketua-ketua PDM Keningau.
 ??  ?? SAKIT: Said menyampaik­an bantuan kepada warga emas terlantar.
SAKIT: Said menyampaik­an bantuan kepada warga emas terlantar.
 ??  ?? PRIHATIN: Dr Jeffrey hantar bantuan ke rumah-rumah di Kg Karanaan, Tambunan.
PRIHATIN: Dr Jeffrey hantar bantuan ke rumah-rumah di Kg Karanaan, Tambunan.

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia