Utusan Borneo (Sabah)

Semua perlawanan antarabang­sa ditangguhk­an sehingga notis lanjut: UEFA

-

PARIS, Perancis: Badan induk bola sepak Eropah (UEFA), mengambil satu langkah untuk memberi ruang untuk bola sepak kembali beraksi dengan mengumumka­n pada Rabu di mana semua perlawanan antarabang­sa yang ditangguhk­an ke bulan Jun, sekarang ditangguhk­an sehingga notis lanjut.

“Ia termasuk perlawanan playoff untuk Euro 2020 dan perlawanan kelayakan untuk Euro 2021 Wanita,” kata badan induk itu dalam satu kenyataan.

“Semua perlawanan pertanding­an lain UEFA, termasuk perlawanan persahabat­an antarabang­sa di

Eropah, juga ditangguhk­an sehingga notis lanjut.”

Keputusan itu dibuat ekoran sidang video dengan 55 anggota persekutua­n Eropah sebagai sebahagian dari perbincang­an tentang bagaimana untuk mengatur semula kalendar bola sepak ketika berdepan dengan krisis pandemik koronaviru­s (COVID-19).

Perlawanan playoff separuh akhir dan final yang sepatutnya menentukan empat kelayakan terakhir ke kejohanan Euro 2020 (ditangguhk­an ke 2021), pada awalnya ditangguhk­an pada akhir bulan Mac dan dirancang akan disambung pada bulan Jun. Ia sebelum ini “bergantung kepada semakan situasi’ dengan ketidakten­tuan tentang bagaimana perkembang­an pandemik dan sama ada banyak negara di Eropah yang berada dalam perintah berkurung akan dapat kembali ke keadaan seperti sedia kala.

Perlawanan persahabat­an tidak akan dibenarkan diteruskan sekarang, termasuk perlawanan persahabat­an melibatkan England – menentang Austria dan Romania pada awal bulan Jun.

Bagaimanap­un, UEFA juga menyatakan keazaman mereka untuk menamatkan semua kejohanan domestik dan pertanding­an kelab menjelang 30 Jun.

 ??  ?? ABANG KHALID
ABANG KHALID

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia