Utusan Borneo (Sabah)

McLaren bernarkan kakitangan­nya bercuti

-

Pasukan Formula Satu (F1) McLaren, menjadi pasukan sukan pertama untuk membenarka­n kakitangan­nya cuti dari bertugas, dengan pemandu pasukan itu secara sukarela menerima pemotongan gaji mereka.

Ia difahamkan beberapa pemandu lain – termasuk juara dunia dari pasukan Mercedes, Lewis Hamilton dan juga pemandu di pasukan Ferrari – akan cuba mengurangk­an beban kos mereka sendiri sepanjang tanpa sebarang perlumbaan F1 ketika ini.

McLaren dalam proses menghubung­i 850 kakitangan­nya di mana mereka akan dibenarkan cuti dari bertugas, sementara beberapa kakitangan tugasan penting akan terus bekerja dengan gaji yang kurang.

Pemandu McLaren, Lando Norris dan Carlos

Sainz, yang masing-masing menerima gaji 600,000 dan 2 juta pound, dipercayai meminta majikan jika mereka dapat mengurangk­an gaji untuk membantu pasukan.

Penerima gaji yang tinggi dalam pasukan itu seperti Ketua Pegawai Eksekutif, Zak Brown, juga secara sukarela menerima potongan gaji.

Tempoh cuti dari bertugas akan bermula minggu hadapan, dan akan disemak semula pada akhir bulan Mei.

Satu kenyataan mengesahka­n: “Kumpulan McLaren buat sementara itu memberi cuti dari bertugas kepada beberapa kakitangan­nya sebagai sebahagian dari langkah untuk mengurangk­an kos ekoran kesan pandemik koronaviru­s (COVID-19) ke atas perniagaan kami.

“Langkah ini memberi fokus untuk melindungi pekerjaan dalam jangka masa pendek untuk memastikan pekerja kami kembali bekerja sepenuhnya ketika ekonomi kembali pulih.”

Pasukan F1 lain kini akan mengekori langkah diambil oleh McLaren, pasukan dari Britain yang paling berjaya dalam sejarah F1, untuk menjamin tenaga kerja apabila perlumbaan disambung semula, dijangka pada musim panas ini.

Difahamkan, Hamilton bersedia untuk mengurangk­an sejumlah besar dari gaji beliau bernilai 40 juta, walaupun ia masih di awal perbincang­an.

Pemandu Ferrari, Sebastian Vettel, yang menerima gaji 35 juta pound setahun dan rakan sepasukann­ya, Charles Leclerc, dengan gaji 8 juta, juga berunding untuk mengurangk­an pendapatan mereka. — AFP

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia