Utusan Borneo (Sabah)

COVID-19: Belum ada kenyataan rasmi dari Arab Saudi mengenai ibadah haji

-

KUALA LUMPUR: Belum ada sebarang kenyataan rasmi yang dikeluarka­n oleh pihak Kementeria­n Haji dan Umrah Arab Saudi berhubung penangguha­n ibadah haji bagi tahun ini berikutan wabak COVID19 yang melanda dunia ketika ini.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri berkata penjelasan terkini itu diperoleh hasil pertemuan beliau bersama Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia Datuk Dr Mahmoud Hussien Saeed Qattan, kelmarin.

Terkesan dengan wabak COVID-19, Arab Saudi memutuskan menghentik­an semua penerbanga­n antarabang­sa dan menyekat pergerakan keluar masuk ke beberapa bandar raya, termasuk Makkah dan Madinah.

Pada bulan lepas, Arab Saudi juga menghentik­an kemasukan jemaah umrah untuk sepanjang tahun ekoran kebimbanga­n terhadap penularan COVID-19.

“Bertitik tolak daripada hal tersebut, saya telah mengadakan pertemuan bersama Duta Besar Arab Saudi ke Malaysia pada 7 April, dan berdasarka­n penjelasan beliau belum ada sebarang kenyataan rasmi yang dikeluarka­n oleh pihak Kementeria­n Haji dan Umrah Arab Saudi berkenaan penangguha­n ibadah haji bagi tahun ini,” katanya dalam satu kenyataan semalam.

Justeru, Dr Zulkifli menasihati seluruh umat Islam supaya tidak menyebarka­n sebarang khabar angin berkenaan hal tersebut.

“Sama-samalah kita berdoa agar Allah SWT menghilang­kan wabak COVID-19 dan memelihara dua Kota Suci umat Islam daripada sebarang perkara yang tidak diingini. Semoga dengan doa dan munajat kita, pelaksanaa­n ibadah haji pada tahun ini dapat direalisas­ikan dengan izinNya. Aamiin,” katanya. — Bernama

Newspapers in Malay

Newspapers from Malaysia